Science centres as an environments conducive to the development of a child’s leisure culture at the first stage of education. Case study

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15584/kpe.2025.8

Keywords:

learning centres, leisure time, child at the first stage of education, leisure culture, case study

Abstract

The aim of the article was to determine the role of science centers in the development of the culture of free time of the child at the first stage of education, based on the experience of a boy at the age of 9 and his parents. The research activities were based on a qualitative method of data collection in the form of individual interviews, partly focused on the problem.

            The analysis shows that science centres and the space they have prepared for the exploration of natural, physical and chemical phenomena have become part of the free time of the child and his parents. They also contributed to the boy's cognitive, emotional and social development. They allowed the child to reflect in the organization of free time aimed at experiencing and discovering knowledge through play. They changed his style of using free time from passive rest to active, active pursuit of the perspective of his own development.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Czerepaniak-Walczak M., Od próżniaczenia do zniewolenia – w poszukiwaniu dyskursów czasu wolnego [w:] Pedagogika społeczna. Podręcznik akademicki, t. II, red. E. Marynowicz-Hetka, Warszawa 2007.

Denek K., Pedagogiczne aspekty czasu wolnego, „Lider” 2006, nr 12.

Gąsior H., Wychowanie pozaszkolne a kultura czasu wolnego uczniów w środowisku wielkoprzemysłowym, Katowice 1973.

Iłowiecka-Tańska I., Wędrówka przez las zjawisk. Centrum nauki jako projekt zmiany kulturowej, „Prace Kulturoznawcze” 2023, t. 27, nr 1.

Jedlewska B., Pedagogika czasu wolnego – utopia czy konieczność? [w:] Dziecko w kręgu wychowania, red. B. Jedlewska, Kraków 2002.

Klein S., Czas: przewodnik użytkownika, Warszawa 2009.

Kowalczyk A., Rola nauczycieli i rodziców w organizacji czasu wolnego dzieci w wieku, „Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce” 2015, t. 10, nr 35/1.

Kwilecki K., Rozważania o czasie o wolnym wybrane zagadnienia, Katowice 2011.

Kwitok A., Czas wolny ucznia klas I–III – wybrane obszary [w:] Kultura czasu wolnego we współczesnym świecie, red. V. Tanaś, W. Welskop, Łódź 2016.

Małe Centra Nauki, https://www.gov.pl/web/polski-lad/male-centra-nauki (27.05.2025).

Parczewska T., Czas wolny jako jeden z wymiarów życia codziennego dzieci mieszkających w Polsce i Portugalii, „Lubelski Rocznik Pedagogiczny” 2017, t. 36, z. 1.

Pater R., Czas wolny w (dla) edukacji kulturalnej dzieci, „Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce” 2015, nr 1.

Raczkowska J., Znane i nowe problemy czasu wolnego, „Problemy Opiekuńczo- Wychowawcze” 2000, nr 6.

Rubacha K., Metodologia badań nad edukacją, Warszawa 2016.

Truszkowska-Wojtkowiak M., Fenomen czasu wolnego, Gdańsk 2012.

Published

2025-12-15

How to Cite

Lisowska, K. (2025). Science centres as an environments conducive to the development of a child’s leisure culture at the first stage of education. Case study. KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA, 16, 100–109. https://doi.org/10.15584/kpe.2025.8

Issue

Section

Family and school – common areas of education, upbringing and care