Centra nauki jako środowiska sprzyjające rozwojowi kultury czasu wolnego dziecka na pierwszym etapie edukacyjnym. Studium przypadku
DOI:
https://doi.org/10.15584/kpe.2025.8Słowa kluczowe:
centra nauki, czas wolny, dziecko na I etapie edukacji, kultura czasu wolnego, studium przypadkuAbstrakt
Celem artykułu było określenie, jaką rolę odgrywają centra nauki w rozwoju kultury czasu wolnego dziecka na pierwszym etapie edukacyjnym w oparciu o doświadczenia chłopca w wieku 9 lat i jego rodziców. Badania przeprowadzono z wykorzystaniem jakościowej metody zbierania danych w postaci wywiadów indywidualnych częściowo kierowanych, skoncentrowanych na problemie. Analiza wskazuje, że centra nauki i przygotowana przez nie przestrzeń do eksploracji zjawisk przyrodniczych, fizycznych i chemicznych stały się częścią czasu wolnego dziecka i jego rodziców. Przyczyniły się do rozwoju poznawczego, emocjonalnego i społecznego chłopca. Pozwoliły na refleksyjne uczestniczenie dziecka w organizacji czasu wolnego, ukierunkowanej na doświadczanie i odkrywanie wiedzy poprzez zabawę. Zmieniły jego styl wykorzystywania czasu wolnego z biernego odpoczynku na czynne, aktywne podążanie za perspektywą własnego rozwoju.
Downloads
Bibliografia
Czerepaniak-Walczak M., Od próżniaczenia do zniewolenia – w poszukiwaniu dyskursów czasu wolnego [w:] Pedagogika społeczna. Podręcznik akademicki, t. II, red. E. Marynowicz-Hetka, Warszawa 2007.
Denek K., Pedagogiczne aspekty czasu wolnego, „Lider” 2006, nr 12.
Gąsior H., Wychowanie pozaszkolne a kultura czasu wolnego uczniów w środowisku wielkoprzemysłowym, Katowice 1973.
Iłowiecka-Tańska I., Wędrówka przez las zjawisk. Centrum nauki jako projekt zmiany kulturowej, „Prace Kulturoznawcze” 2023, t. 27, nr 1.
Jedlewska B., Pedagogika czasu wolnego – utopia czy konieczność? [w:] Dziecko w kręgu wychowania, red. B. Jedlewska, Kraków 2002.
Klein S., Czas: przewodnik użytkownika, Warszawa 2009.
Kowalczyk A., Rola nauczycieli i rodziców w organizacji czasu wolnego dzieci w wieku, „Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce” 2015, t. 10, nr 35/1.
Kwilecki K., Rozważania o czasie o wolnym wybrane zagadnienia, Katowice 2011.
Kwitok A., Czas wolny ucznia klas I–III – wybrane obszary [w:] Kultura czasu wolnego we współczesnym świecie, red. V. Tanaś, W. Welskop, Łódź 2016.
Małe Centra Nauki, https://www.gov.pl/web/polski-lad/male-centra-nauki (27.05.2025).
Parczewska T., Czas wolny jako jeden z wymiarów życia codziennego dzieci mieszkających w Polsce i Portugalii, „Lubelski Rocznik Pedagogiczny” 2017, t. 36, z. 1.
Pater R., Czas wolny w (dla) edukacji kulturalnej dzieci, „Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce” 2015, nr 1.
Raczkowska J., Znane i nowe problemy czasu wolnego, „Problemy Opiekuńczo- Wychowawcze” 2000, nr 6.
Rubacha K., Metodologia badań nad edukacją, Warszawa 2016.
Truszkowska-Wojtkowiak M., Fenomen czasu wolnego, Gdańsk 2012.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2025 KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.