Centra nauki jako środowiska sprzyjające rozwojowi kultury czasu wolnego dziecka na pierwszym etapie edukacyjnym. Studium przypadku

Autor

DOI:

https://doi.org/10.15584/kpe.2025.8

Słowa kluczowe:

centra nauki, czas wolny, dziecko na I etapie edukacji, kultura czasu wolnego, studium przypadku

Abstrakt

Celem artykułu było określenie, jaką rolę odgrywają centra nauki w rozwoju kultury czasu wolnego dziecka na pierwszym etapie edukacyjnym w oparciu o doświadczenia chłopca w wieku 9 lat i jego rodziców. Badania przeprowadzono z wykorzystaniem jakościowej metody zbierania danych w postaci wywiadów indywidualnych częściowo kierowanych, skoncentrowanych na problemie. Analiza wskazuje, że centra nauki i przygotowana przez nie przestrzeń do eksploracji zjawisk przyrodniczych, fizycznych i chemicznych stały się częścią czasu wolnego dziecka i jego rodziców. Przyczyniły się do rozwoju poznawczego, emocjonalnego i społecznego chłopca. Pozwoliły na refleksyjne uczestniczenie dziecka w organizacji czasu wolnego, ukierunkowanej na doświadczanie i odkrywanie wiedzy poprzez zabawę. Zmieniły jego styl wykorzystywania czasu wolnego z biernego odpoczynku na czynne, aktywne podążanie za perspektywą własnego rozwoju.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Czerepaniak-Walczak M., Od próżniaczenia do zniewolenia – w poszukiwaniu dyskursów czasu wolnego [w:] Pedagogika społeczna. Podręcznik akademicki, t. II, red. E. Marynowicz-Hetka, Warszawa 2007.

Denek K., Pedagogiczne aspekty czasu wolnego, „Lider” 2006, nr 12.

Gąsior H., Wychowanie pozaszkolne a kultura czasu wolnego uczniów w środowisku wielkoprzemysłowym, Katowice 1973.

Iłowiecka-Tańska I., Wędrówka przez las zjawisk. Centrum nauki jako projekt zmiany kulturowej, „Prace Kulturoznawcze” 2023, t. 27, nr 1.

Jedlewska B., Pedagogika czasu wolnego – utopia czy konieczność? [w:] Dziecko w kręgu wychowania, red. B. Jedlewska, Kraków 2002.

Klein S., Czas: przewodnik użytkownika, Warszawa 2009.

Kowalczyk A., Rola nauczycieli i rodziców w organizacji czasu wolnego dzieci w wieku, „Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce” 2015, t. 10, nr 35/1.

Kwilecki K., Rozważania o czasie o wolnym wybrane zagadnienia, Katowice 2011.

Kwitok A., Czas wolny ucznia klas I–III – wybrane obszary [w:] Kultura czasu wolnego we współczesnym świecie, red. V. Tanaś, W. Welskop, Łódź 2016.

Małe Centra Nauki, https://www.gov.pl/web/polski-lad/male-centra-nauki (27.05.2025).

Parczewska T., Czas wolny jako jeden z wymiarów życia codziennego dzieci mieszkających w Polsce i Portugalii, „Lubelski Rocznik Pedagogiczny” 2017, t. 36, z. 1.

Pater R., Czas wolny w (dla) edukacji kulturalnej dzieci, „Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce” 2015, nr 1.

Raczkowska J., Znane i nowe problemy czasu wolnego, „Problemy Opiekuńczo- Wychowawcze” 2000, nr 6.

Rubacha K., Metodologia badań nad edukacją, Warszawa 2016.

Truszkowska-Wojtkowiak M., Fenomen czasu wolnego, Gdańsk 2012.

Pobrania

Opublikowane

2025-12-15

Jak cytować

Lisowska, K. (2025). Centra nauki jako środowiska sprzyjające rozwojowi kultury czasu wolnego dziecka na pierwszym etapie edukacyjnym. Studium przypadku. KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA, 16, 100–109. https://doi.org/10.15584/kpe.2025.8

Numer

Dział

Rodzina i szkoła - wspólne obszary kształcenia, wychowania i opieki