Realizacja funkcji opiekuńczej szkoły jako warunek powodzenia procesu dydaktycznego i wychowawczego w XXI wieku

Autor

DOI:

https://doi.org/10.15584/kpe.2021.9.8

Słowa kluczowe:

funkcja opiekuńcza szkoły, szkoła, uczniowie, opieka, wychowanie, kształcenie

Abstrakt

Naczelną funkcją szkoły od najdawniejszych czasów było przekazywanie wiedzy i kształcenie przyszłych pokoleń, a także sprzyjanie rozwojowi osobowości ucznia. Wraz z upływem czasu i przemianami społecznymi zmieniała się także tradycja edukacji szkolnej. Szkoła jako instytucja w XXI w. oprócz przekazywania wiedzy i wychowania powinna zajmować się też działaniami opiekuńczymi, bo tylko taka sytuacja warunkuje efektywność nauczania i kształcenia. Artykuł porusza bardzo istotne kwestie dotyczące sposobów realizacji funkcji opiekuńczej we współczesnej szkole. Ukazuje zasadność i potrzebę włączania tych działań w funkcjonowanie szkoły. Obecnie dużo miejsca poświęca się funkcji dydaktycznej i wychowawczej szkoły, natomiast znaczenie funkcji opiekuńczej jest dość marginalnie traktowane. Tymczasem opieka nad uczniem stanowi integralny element kształcenia. Każdy proces pedagogiczny bowiem powinien obejmować swoim zakresem kształcenie, wychowanie i opiekę nad dzieckiem.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Albański L., Gola S., Wybrane zagadnienia z pedagogiki opiekuńczej, Karkonoska Państwowa Szkoła Wyższa w Jeleniej Górze, Jelenia Góra 2013.

Dąbrowski Z., Pedagogika opiekuńcza w zarysie, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn 2006.

Gajewska G., Pedagogika opiekuńcza. Elementy metodyki, Wydawnictwo PEKW „Gaja”, Zielona Góra 2009.

Jundziłł I., Szkoła. Opiekuńczo-wychowawcze funkcje szkoły [w:] Encyklopedia pedagogiczna, red. W. Pomykało, Fundacja Innowacja, Warszawa 1993.

Kelm A., Pedagogika opiekuńcza [w:] Pedagogika ogólna i subdyscypliny, red. L. Turos, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 1999.

Kelm A., Węzłowe problemy pedagogiki opiekuńczej, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2000.

Kukołowicz T., Szkoła wobec niepowodzeń szkolnych ucznia, Stalowa Wola 1992.

Kulczycka B., Funkcja opiekuńcza szkoły, „Roczniki Nauk Społecznych” 1993, t. XXI, nr 2, s. 33–38.

Kulczycka B., Funkcje szkoły [w:] Szkoła – nauczyciel – uczeń, red. T. Kukołowicz, Wydział Nauk Społecznych Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Stalowa Wola 1996.

Lewowicki T., Problemy pedagogiki szkolnej: szkoła – przemiany instytucji i jej funkcji [w:] Pedagogika ogólna i subdyscypliny, red. L. Turos, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 1999.

Materne J., Opiekuńcze funkcje szkoły. Wprowadzenie do metodyki pracy opiekuńczej, PWN, Warszawa–Łódź 1988.

Muszyńska E., Miejsce opieki we współczesnej pedagogice, „Rocznik Lubuski” 2012, cz. 2, t. 38.

Nowy słownik pedagogiczny, red. W. Okoń, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2004.

Radlińska H., Zagadnienie opieki społecznej. Ze skrzyżowania teorii i praktyki społecznej [w:] Pedagogika społeczna, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław–Warszawa–Kraków 1961.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach, t.j. Dz.U. 2020, poz. 1280 z późn. zm.

Smolińska-Theiss B., Funkcja opiekuńczo-wychowawcza szkoły – relikt przeszłości czy współczesne wyzwanie, „Pedagogika Społeczna” 2015, nr 3(57), s. 127–145.

Szczepański J., Elementarne pojęcia socjologii, PWN, Warszawa 1963.

Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe, t.j. Dz.U. 2021, poz. 1082.

Walc W., Opiekuńcza funkcja szkoły – sfera zapomniana i zaniedbana [w:] Nauczyciel między tradycją a współczesnością. Teoria a praktyka, red. E.I. Laska, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2007.

Walc W., Opiekuńcze funkcje szkoły a współpraca z rodziną ucznia [w:] Rodzina. Szkoła. Środowisko lokalne. Współczesne wyzwania, red. B. Szluz, W. Walc, Wyd. KORAW, Rzeszów 2011.

Woźniak R.B., Zarys socjologii, edukacji i zachowań społecznych, Miscellanea, Koszalin 1998.

Urbaniak A., Rodzina patologiczna i dysfunkcjonalna – czym się różnią, https://www.poradnikzdrowie.pl/psychologia/relacje/rodzina-dysfunkcyjna-i-patologiczna-czym-sie-roznia-aa-FjMk-XRBq-whgq.html [dostęp: 19.07.2021].

Pobrania

Opublikowane

2021-12-15

Jak cytować

Kapuścińska, M. (2021). Realizacja funkcji opiekuńczej szkoły jako warunek powodzenia procesu dydaktycznego i wychowawczego w XXI wieku. KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA, 9, 170–181. https://doi.org/10.15584/kpe.2021.9.8

Numer

Dział

Rodzina i szkoła - wspólne obszary kształcenia, wychowania i opieki