Implementation of the caring function of the school as a condition for the success of the didactic and educational process in the twenty-first century

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15584/kpe.2021.9.8

Keywords:

Caring function of schools, school, pupils, care, education

Abstract

The main function of school from the earliest times was passing on knowledge and educate future generations as well as develop student’s personalities. With the passage of time and social changes, the tradition of school education was also changed. The school as an institution in the twenty-first century, in addition to the transfer of knowledge and educating students, should also deal with care activities, because only such a situation determines the effectiveness of teaching and education. The article raises very important issues regarding the ways of performing the caring function in the modern school. It shows the legitimacy and the need to include these activities in the functioning of schools. Currently, a lot of space is devoted to the didactic and educational functions of school, while the importance of the caring function is treated quite marginally. Meanwhile, student care is an integral part of education. Every pedagogical process should include teaching/learning, education and childcare.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Albański L., Gola S., Wybrane zagadnienia z pedagogiki opiekuńczej, Karkonoska Państwowa Szkoła Wyższa w Jeleniej Górze, Jelenia Góra 2013.

Dąbrowski Z., Pedagogika opiekuńcza w zarysie, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn 2006.

Gajewska G., Pedagogika opiekuńcza. Elementy metodyki, Wydawnictwo PEKW „Gaja”, Zielona Góra 2009.

Jundziłł I., Szkoła. Opiekuńczo-wychowawcze funkcje szkoły [w:] Encyklopedia pedagogiczna, red. W. Pomykało, Fundacja Innowacja, Warszawa 1993.

Kelm A., Pedagogika opiekuńcza [w:] Pedagogika ogólna i subdyscypliny, red. L. Turos, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 1999.

Kelm A., Węzłowe problemy pedagogiki opiekuńczej, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2000.

Kukołowicz T., Szkoła wobec niepowodzeń szkolnych ucznia, Stalowa Wola 1992.

Kulczycka B., Funkcja opiekuńcza szkoły, „Roczniki Nauk Społecznych” 1993, t. XXI, nr 2, s. 33–38.

Kulczycka B., Funkcje szkoły [w:] Szkoła – nauczyciel – uczeń, red. T. Kukołowicz, Wydział Nauk Społecznych Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Stalowa Wola 1996.

Lewowicki T., Problemy pedagogiki szkolnej: szkoła – przemiany instytucji i jej funkcji [w:] Pedagogika ogólna i subdyscypliny, red. L. Turos, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 1999.

Materne J., Opiekuńcze funkcje szkoły. Wprowadzenie do metodyki pracy opiekuńczej, PWN, Warszawa–Łódź 1988.

Muszyńska E., Miejsce opieki we współczesnej pedagogice, „Rocznik Lubuski” 2012, cz. 2, t. 38.

Nowy słownik pedagogiczny, red. W. Okoń, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2004.

Radlińska H., Zagadnienie opieki społecznej. Ze skrzyżowania teorii i praktyki społecznej [w:] Pedagogika społeczna, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław–Warszawa–Kraków 1961.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach, t.j. Dz.U. 2020, poz. 1280 z późn. zm.

Smolińska-Theiss B., Funkcja opiekuńczo-wychowawcza szkoły – relikt przeszłości czy współczesne wyzwanie, „Pedagogika Społeczna” 2015, nr 3(57), s. 127–145.

Szczepański J., Elementarne pojęcia socjologii, PWN, Warszawa 1963.

Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe, t.j. Dz.U. 2021, poz. 1082.

Walc W., Opiekuńcza funkcja szkoły – sfera zapomniana i zaniedbana [w:] Nauczyciel między tradycją a współczesnością. Teoria a praktyka, red. E.I. Laska, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2007.

Walc W., Opiekuńcze funkcje szkoły a współpraca z rodziną ucznia [w:] Rodzina. Szkoła. Środowisko lokalne. Współczesne wyzwania, red. B. Szluz, W. Walc, Wyd. KORAW, Rzeszów 2011.

Woźniak R.B., Zarys socjologii, edukacji i zachowań społecznych, Miscellanea, Koszalin 1998.

Urbaniak A., Rodzina patologiczna i dysfunkcjonalna – czym się różnią, https://www.poradnikzdrowie.pl/psychologia/relacje/rodzina-dysfunkcyjna-i-patologiczna-czym-sie-roznia-aa-FjMk-XRBq-whgq.html [dostęp: 19.07.2021].

Published

2021-12-15

How to Cite

Kapuścińska, M. (2021). Implementation of the caring function of the school as a condition for the success of the didactic and educational process in the twenty-first century. KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA, 9, 170–181. https://doi.org/10.15584/kpe.2021.9.8

Issue

Section

Family and school – common areas of education, upbringing and care