Eminent, lost negotiators. Representatives of the young generation in the face of disruptions of the e-world
DOI:
https://doi.org/10.15584/kpe.2024.20Keywords:
young people, internet, communication, difficultiesAbstract
The article raises the issue of young Internet users. Representatives of the e-network generation are people equipped with the ability to move efficiently in digital reality, for whom the Internet environment is as accessible as the environment outside it. They navigate effectively, take advantage of benefits of the availability of information and communication on the Internet, but also face difficulties posed by virtual reality. They use skills similar to those of negotiators- openness, communication, manipulation. However, they are also lost in online reality. The article is a contribution to the discussion on how young people adapt to the reality of this “unreal” world and how they deal with ‘being lost’ referred to in the title.
Downloads
References
Andrzejewska A., Świat wirtualny miejscem nawiązywania i utrzymywania relacji przez młodzież [in:] Edukacja – relacja – zabawa. Wieloaspektowość Internetu w wymiarze bezpieczeństwa dzieci i młodzieży, eds. A. Wrońska, R. Lew-Starowicz, A. Rywczyńska, Warszawa 2019, pp. 68–90.
Barłóg M., Uzależnienie od Internetu i jego osobowościowe determinanty, „Hygeia Public Health” 2015, no. 50(1), pp. 197–202.
Ben-Ze’ev A., Miłość w sieci. Internet i emocje, Poznań 2005.
Cantemi T., Technopłynność. Człowiek w epoce Internetu: technopłynny umysł, Warszawa 2014.
Castells M., Społeczeństwo sieci, Warszawa 2008.
Dobrowolski Z., Teoria społeczeństwa informacyjnego Daniela Bella [in:] Od informacji naukowej do technologii społeczeństwa informacyjnego, eds. B. Sosińska-Kalata, M. Przastek-Samokowa, Warszawa 2005.
Jakubik A., Zespół uzależnienia od Internetu, “Studia Psychologica UKSW” 2002, no. 3(2002), pp. 133–142.
Juza M., Internet a nowe tendencje w dziedzinie komunikowania masowego [in:] Oblicza Internetu. Internet w przestrzeni komunikacyjnej XXI wieku, ed. M. Sokołowski, Elbląg 2006, pp. 140–142.
Loska K., Dziedzictwo McLuhana – między nowoczesnością a ponowoczesnością, Kraków 2001.
Musiał D., Kształtowanie się tożsamości w adolescencji, “Studia z Psychologii w KUL” 2007, vol. 14, pp. 73–92.
Poprawa R., W poszukiwaniu psychologicznych mechanizmów problematycznego używania Internetu, “Przegląd Psychologiczny” 2011, vol. 54(2), pp. 193–216.
Sunkara Santhi Priya, The airborne internet technology using alo, “International Journal of proressive research in engineering managament and science” (ijprems) 2023, vol. 3, issue 6, pp. 221–226.
Szwejka Ł., Więckiewicz B., Nowakowski P.T., Między wspólnotą a wyobcowaniem. Człowiek w kontekście współczesnych przeobrażeń społeczeństwa i rodziny, Kraków 2021.
Wojtkowiak M., Poznać – zrozumieć – rozmawiać. (Nie)oczywisty e-świat jako źródło inspiracji i wyzwań w perspektywie pedagogicznej, Kielce 2021.
Wrzesień W., Pokoleniowość współczesnej młodzieży polskiej, pokoleniowosc-wspolczesnej-polskiej-mlodziezy.pdf (access: 10.05.23), pp. 39–55.
Yue Z., Stefanone M.A., Submitted for your approval: A cross-cultural study of attachment anxiety, contingencies of self-worth and selfie-related behaviour, “Beheviour & Information Technology” 2021, vol. 41, no. 7, pp. 1–12.
Yue Z., Zhang R., Xiao J., Passive social media use and psychological well-being during the COVID-19 pandemic: The role of social comparison and emotion regulation, sciencedirsct.com/science/article/pii/S0747563221003733(uptdated on 20.06. 23).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.