Technologia tworzenia indywidualnego scenariusza adaptacyjnego w działalności edukacyjnej magistranta

Autor

  • Halyna Yelnykova Ukrainian Engineering Pedagogics Academy, Kharkov
  • Olha Yeromenko Doctoral Student, Ukrainian Engineering Pedagogics Academy, Kharkov

DOI:

https://doi.org/10.15584/kpe.2019.7.13

Słowa kluczowe:

technologia pedagogiczna, adaptacja, technologia adaptacyjna, magistrant,, działalność edukacyjna.

Abstrakt

Artykuł przedstawia możliwości rozwoju magistrantów oraz technologię tworzenia indywidualnego scenariusza adaptacyjnego w ich edukacji. Zidentyfikowanymi składnikami technologii adaptacyjnej są: czynnik konceptualny, pojęciowy, procesowo-adaptacyjny i efektywny. Zwrócono uwagę na to, że technologia opiera się na podejściu adaptacyjnym, którego podstawowymi zasadami są koncepcja ukierunkowanej samoorganizacji, wzajemna harmonizacja różnorodnych wpływów z wykorzystaniem dialogu, samorozwój, który pomaga osiągnąć wspólny cel, uwzględniając wymagania zewnętrznego środowiska i równowagę interesów uczestników procesu edukacyjnego. Strategia „krok po kroku”, podjęta przez magistranta w zakresie jego działalności edukacyjnej, zawiera dokładny plan działań na czas nauczania, który jest realizowany poprzez wykorzystanie zestawu wielopoziomowych narzędzi, których elementy przedstawiono w artykule. Zaprezentowano także podstawowe sposoby organizacji aktywności adaptacyjnej magistrantów i nauczycieli (technologie, metody, techniki, formy) używane na różnych poziomach nauczania.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Akimova O.V., Kaplinskyi V.V., Haluziak V.M., Sapohov V.A., Stoliarenko O.V., Hubina S.I., Khamska N.B., Kholkovska I.L., Shestopaliuk O.V., Author’s pedagogical technologies in the educational environment of the higher school: Collective monograph, Vinnytsia, TOV „Nilan-LTD”, 2015.

Yelnykova H.V., Zahika O.O., Kravchenko H.Yu., Lapshyna I.S., Lukianenko H.I., Luniachek V.E., Poliakova H.A., Ulianova V.S., Fesik L.I., Adaptive management of vocational education development: Collective monograph, Pavlohrad: IMA-pres, 2016.

Yelnykova H.V., Adaptive technologies in education, Adaptive management: theory and practice, 2017, vol. 3, no 5, Available at: http://am.eor.in.ua/images/adapt/Vol.3ped5/17ped3_5yelnikova_r.pdf

Yelnykova H.V., Scientific bases of adaptive management of general secondary education establishments, Doctoral Thesis, Kiev 2005.

Zahika O.O., Formation of professional competence of future supply agents in vocational schools, Kand. ped. n. abstract, Kiev 2015, pp. 121.

Rostoka M.L., Situational modeling technologies in the teaching of accounting disciplines in vocational education institutions, Scientific and methodological support of vocational education and training: Proceedings of the Reporting Scientific and Practical Conference for 2014, Kiev 2015, pp. 147–149.

Riabova O.B., Theoretical substantiation of pedagogical technology of formation of creative personality of the future teacher, Problems of engineering and pedagogical education, Kharkiv 2013, no 38–39, pp. 159–164.

Selevko G.K., Educational technologies, Moscow, NII shkolnyh tehnologij, 2005 (In Russian).

Strelnikov V.Iu., Britchenko I.H., Modern technologies of education in high school, Poltava, PUET, 2013 (In Ukrainian).

Opublikowane

2019-12-15

Jak cytować

Yelnykova, H., & Yeromenko, O. (2019). Technologia tworzenia indywidualnego scenariusza adaptacyjnego w działalności edukacyjnej magistranta. KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA, 7, 184–194. https://doi.org/10.15584/kpe.2019.7.13

Numer

Dział

Uniwersytety i szkoły wyższe w perspektywie wyzwań cywilizacyjnych