Problem nadopiekuńczości wobec dzieci z niepełnosprawnościami
DOI:
https://doi.org/10.15584/kpe.2021.9.10Słowa kluczowe:
dziecko z niepełnosprawnością, nadopiekuńczość, kompetencje rodzicielskie, samodzielność dzieckaAbstrakt
W artykule omówiono problem nadopiekuńczości wobec dzieci z niepełnosprawnościami. Postawa nadopiekuńcza jest przejawem nadmiernej opieki rodzicielskiej w stosunku do poziomu rozwoju i możliwości dziecka. Autor omówił wybrane wyniki badań na ten temat. Następnie zasygnalizował konsekwencje, jakie niesie nadopiekuńczość dla rozwoju dziecka niepełnosprawnego. W nawiązaniu do literackiej postaci Klary Sesemann zilustrował możliwości tkwiące w dziecku niepełnosprawnym, które bywają ograniczane rodzicielską nadopiekuńczością. Na koniec zaś odniósł się do konieczności budowy kompetencji rodziców, które pomogłyby ich dziecku poszerzać granice własnej samodzielności.
Downloads
Bibliografia
Adenzato M., Ardito R., Izard E., Impact of maternal directiveness and overprotectiveness on the personality development of a sample of individuals with acquired blindness, „Social Behavior and Personality” 2006, t. 34, nr 1, s. 17–26.
Amaya A.C.R., Acle-Tomasini G., Fostering awareness and acceptance of disability in Mexican mothers of autistic children, „Psychology” 2014, t. 5, nr 11, s. 1355–1365.
Aydin A., Yamaç A., The relations between the acceptance and child. Rearing attitudes of parents of children with mental disabilities, „Eurasian Journal of Educational Research” 2014, nr 54, s. 79–98.
Berent D., Florkowski A., Gałecki P., Przeniesiony zespół Münchausena, „Psychiatria Polska” 2010, t. 44, nr 2, s. 245–254.
Carr E.L. (reż.), Mommy dead and dearest, film dokumentalny, USA 2017.
Clermont-Tonnerre L. de i in. (reż.), The act, dramat kryminalny, USA 2019.
DeLambo D., Chung W., Huang W., Stress and age: a comparison of Asian American and non-Asian American parents of children with developmental disabilities, „Journal of Developmental and Physical Disabilities” 2011, t. 23, nr 2, s. 129–141.
Holmbeck G.N., Johnson S.Z., Wills K.E., McKernon W., Rose B., Erklin S., Kemper T., Observed and perceived parental overprotection in relation to psychosocial adjustment in preadolescents with a physical disability: the mediational role of behavioral autonomy, „Journal of Counsulting and Clinical Psychology” 2002, t. 70, nr 1, s. 96–110.
Kornatowska I., Matki nadopiekuńcze, „Niebieska Linia” 2004, nr 2(31), s. 6–8.
Lenhoff H., Lenhoff S., Overprotectiveness of parents may limit opportunities for their handicapped children, http://www.wsf.org/behavior/guidelines/overprot.htm/ [dostęp: 20.01.2009].
Madrigal Munoz A., Familias ante la parálisis cerebral, „Intervención Psicosocial” 2007, t. 16, nr 1, s. 55–68.
Maguire N., From pioneer to advocate for inclusion [w:] The state of the world’s children 2013: children with disabilities, United Nations Children’s Fund, New York 2013, s. 4, 5.
Meadow R., Munchausen syndrome by proxy, „Archives of Disease in Childhood” 1982, t. 57, nr 2, s. 92–98.
Meadow R., Munchausen syndrome by proxy: the hinterland of child abuse, „Lancet” 1977, t. 2, nr 8033, s. 343–345.
Munro M.P., Garza M.M., Hayes J.R., Watt E.A., Parental perceptions of independence and efficacy of their children with visual impairments, „Journal of Human Services: Training, Research, and Practice” 2016, t. 1, nr 1, s. 1–29.
Niedbalski J., Sport jako narzędzie aktywizacji i społecznej integracji osób z niepełnosprawnością fizyczną, „Problemy Polityki Społecznej” 2015, t. 28, s. 101–118.
Nowakowski P.T., The problem of overprotectiveness, „Journal of Educational Review” 2013, t. 6, nr 4, s. 559–563.
Overprotectiveness should be avoided, „USA Today (Magazine)”, 1 października 1993, nr 122(2581).
Pajari H., Sinkkonen J., Psychosocial impact of an X-linked hereditary disease: a study of Alport syndrome patients and family members, „Child: Care, Health and Development” 2000, t. 26, nr 3, s. 239–250.
Sanders K.Y., Overprotection and lowered expectations of persons with disabilities: the unforeseen consequences, „Work” 2006, t. 27, nr 2, s. 181–188.
Seligman M., Conducting effective conferences with parents of children with disabilities: a guide for teachers, Guilford Press, New York – London 2000.
Shaw R.J., Dayal S., Hartman J.K., DeMaso D.R., Factitious disorder by proxy: pediatric condition falsification, „Harvard Review of Psychiatry” 2008, t. 16, nr 4, s. 215–224.
Shinnick K.I., Examining the relationship between parental overprotection, use of assistive technology, and independence with routines among children with physical disabilities, BA thesis, The University of Southern Mississippi, Hattiesburg 2014.
Spyri J., Heidi, przekł. F. Mirandola, Fundacja Nowoczesna Polska, Warszawa 2015.
Vaičekauskaitė R., Parents’ perspectives on social exclusion and the development of psychological autonomy in children with disabilities, „Illinois Child Welfare” 2006/2007, t. 3, nr 1/2, s. 30–40.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2021 KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.