Wirtualizacja zachowań konsumpcyjnych polskich seniorów

Autor

  • Tomasz Zalega Uniwersytet Warszawski

DOI:

https://doi.org/10.15584/nsawg.2017.2.16

Słowa kluczowe:

konsumpcja, zachowania konsumenckie, internet, wirtualizacja konsumpcji, media społecznościowe

Abstrakt

Umiejętne korzystanie z internetu wśród współczesnych konsumentów pozwala na pełne korzystanie ze zdobyczy cywilizacyjnych, kulturowych, społecznych i ekonomicznych dzisiejszego świata. Wykorzystanie nowoczesnej technologii i internetu jest niewątpliwie olbrzymią szansą dla współczesnych gospodarstw domowych w zakresie podniesienia ich poziomu i jakości życia, wzrostu mobilności zawodowej czy też rozwoju intelektualnego. Tym trendom ulegają także osoby starsze. Jednak szybki rozwój ICT sprawia, iż część osób starszych posługujących się komputerem „nie nadąża” za rozwojem technologii, korzystając przede wszystkim z przestarzałych aplikacji. To z kolei powoduje, że seniorzy w świecie wirtualnym rzadziej niż inne grupy wiekowe wykorzystują internet do poszukiwania informacji o produktach, dokonywania zakupów online czy korzystania z bankowości internetowej. Celem artykułu jest uchwycenie wpływu procesów wirtualizacji konsumpcji na zachowania konsumenckie osób starszych w Polsce. Struktura artykułu jest następująca. Po krótkim wprowadzeniu, w pierwszej części opracowania skupiono się na wyjaśnieniu istoty zachowań konsumenckich, wirtualizacji konsumpcji jako alternatywnego trendu konsumenckiego, a także na omówieniu dostępności internetu wśród polskich konsumentów, w tym seniorów. W drugiej części opracowania, po omówieniu metodologii badania oraz doboru próby badawczej, uwagę skupiono na wykorzystywaniu internetu przez polskich seniorów oraz na implementacji procesów wirtualizacji w zachowaniach konsumenckich tej grupy wiekowej.

Opublikowane

2020-11-13

Jak cytować

Zalega, T. (2020). Wirtualizacja zachowań konsumpcyjnych polskich seniorów. Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy, 2(50), 256–275. https://doi.org/10.15584/nsawg.2017.2.16

Numer

Dział

Artykuły