Etnocentryczne zachowania nabywcze miejskich srebrnych singli w Polsce

Autor

  • Tomasz Zalega Uniwersytet Warszawski

DOI:

https://doi.org/10.15584/nsawg.2023.4.5

Słowa kluczowe:

srebrni single, konsumpcja, zachowania konsumenckie, etnocentryzm konsumencki, CETSCALE

Abstrakt

Artykuł ma charakter badawczy i dotyczy analizy zjawiska etnocentryzmu konsumenckiego wśród miejskich srebrnych singli w Polsce. Jego podstawowym celem jest identyfikacja wpływu etnocentryzmu konsumenckiego na przebieg procesu decyzyjnego samotnych osób starszych. W pierwszej części tekstu wyjaśniono pojęcie i istotę trendu konsumenckiego, jakim jest etnocentryzm konsumencki. W dalszej części opracowania skoncentrowano się na konceptualizacji badań oraz opisie próby badawczej i jej cech charakterystycznych. Z kolei w ostatniej części tekstu, w oparciu o przeprowadzone badania, podjęto się próby uchwycenia zachowań konsumenckich samotnych seniorów wpisujących się w ideę etnocentryzmu konsumenckiego. Z informacji uzyskanych z obu etapów przeprowadzonego badania wynika, że postawy etnocentryczne wśród srebrnych singli występują najczęściej na rynku produktów żywnościowych, zaś w mniejszym stopniu uwidaczniają się one w przypadku zakupu produktów nieżywnościowych. Natomiast natężenie tych postaw zależy od cech demograficzno-społecznych respondentów. Postawy etnocentryczne w swoich decyzjach konsumenckich częściej wykazują samotni mężczyźni niż seniorki. Wybór produktów krajowych wymaga od konsumentów posiadania pewnej wiedzy społeczno-ekonomicznej, która pozwoli im na podjęcie decyzji zakupu w sposób przemyślany, zgodny z własnymi preferencjami i odczuciami. Natomiast w postawach etnocentrycznych obok elementu poznawczego, jakim jest wiedza (również przekonania), duże znaczenie mają także elementy psychologiczne (afektywne – uczucia), które pozostają z tym pierwszym w ścisłym związku i harmonii.

Bibliografia

Adorno, T.W., Frenkel-Brunswik, E., Levinson, D.J., Sanford, R.N. (1950). The Authoritarian Personality. New York: Harper & Row.

Ahmed, S.A., d’Astous, A. (2008). Antecedents, moderators and dimensions of country-of-origin evaluations. International Marketing Review, 25(1), 75–106. DOI: 10.1108/02651330810851890.

Akdogan, M.S., Ozgener, S., Kaplan, M., Coskun, A. (2012). The effects of consumer ethnocentrism and consumer animosity on the re-purchase intent: the moderating role of consumer loyalty. Emerging Markets Journal, 2, 1–12. DOI: 10.5195/emaj.2012.15.

Alam, M.A., Roy, D., Akther, R., Hoque, R. (2022). Consumer ethnocentrism and buying intentions on electronic products: moderating effects of demographics. South Asian Journal of Marketing, 3(2), 82–96. DOI: 10.1108/SAJM-03-2021-0032.

Alsughayir, A. (2013). Consumer Ethnocentrism: A Literature Review. International Journal of Business and Management Invention, 2(5), 50–54.

Anderson, W.T., Cunningham, W.H. (1972). The socially conscious consumer. Journal of Marketing, 36(3), 23–31. DOI: 10.2307/1251036.

Balabanis, G., Diamantopoulos, A. (2011). Gains and Losses from the Misperception of Brand Origin: The Role of Brand Strength and Country-of-Origin Image. Journal of International Marketing, 19(2), 305–335. DOI: 10.1509/jimk.19.2.95.

Balabanis, G., Siamagka, N.T. (2022). A meta-analysis of consumer ethnocentrism across 57 countries. International Journal of Research in Marketing, 39(3), 745–763. DOI: 10.1016/j.ijresmar.2021.12.002.

Bandyopadhyay, S., Muhammad, M. (2010). Consumer Ethnocentrism in South Asia. IMS Manthan, 5(1), 1–11.

Bartosik-Purgat, M. (red.). (2017). Zachowania konsumentów. Globalizacja, nowe technologie, aktualne trendy, otoczenie społeczno-kulturowe. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Bizumic, B. (2014). Who Coined the Concept of Ethnocentrism? A Brief Report. Journal of Social and Political Psychology, 2(1), 3–10. DOI: 10.5964/jspp.v2i1.264.

Bywalec, Cz. (2010). Konsumpcja a rozwój gospodarczy i społeczny. Warszawa: Wydawnictwo C.H. Beck.

Camacho, L.J., Ramírez-Correa, P.E., Salazar-Concha, C. (2022). Consumer Ethnocentrism and Country of Origin: Effects on Online Consumer Purchase Behavior in Times of a Pandemic. Sustainability, 14, 348. DOI: 10.3390/su14010348.

Carvalho, S.W., Luna, D., Goldsmith, E. (2019). The Role of National Identity in Consumption: An Integrative Framework. Journal of Business Research, 103(C), 310– 318. DOI: 10.1016/j.jbusres.2019.01.056.

Charters, S., Smith, M.J., Spielmann, N. (2020). Product patriotism: How consumption practices make and maintain national indentity. Journal of Business Research, Elsevier, 121(C), 389–399. DOI: 10.1016/j.jbusres.2018.05.024.

Cleveland, M., Laroche, M., Papadopoulos, N. (2009). Cosmopolitanism, Consumer Ethnocentrism, and Materialism: An Eight-Country Study of Antecedents and Outcomes. Journal of International Marketing, 17(1), 116–146. DOI: 10.1509/jimk.17.1.116.

Consumer Pulse Survey. (2020). Nowa rzeczywistość: konsument w dobie Covid-19. Jak zmieniły się zwyczaje zakupowe Polaków w czasie koronawirusa? Warszawa: KPMG.

Čvirik, M. (2021). The Impact of Consumer Ethnocentrism and the Patriotism on Judgement for Selected Domestic Products: The Case of Slovakia. Central European Business Review, 10(3), 1–17. DOI: 10.18267/j.cebr.245.

Deloitte (2020). Impact of the covid-19 crisis on short-and medium-term consumer behavior. Pobrane z: https://www2.deloitte.com/de/de/pages/consumerbusiness/articles/consumer-behavior-study-covid19.html (2023.02.03).

Douglas, S.P., Nijssen, E.J. (2002). Examining the Construct Validity of the CETSCALE in the Netherlands. New York: Working Paper, Stern School of Business.

Eng, P.M., Kawachi, I., Fitzmaurice, G., Rimm, E.B. (2005). Effects of marital transitions on changes in dietary and other health behaviours in US male health professionals. Journal Epidemiology Community Health, 59(1), 56–62. DOI: 10.1136/ jech.2004.020073.

Erkaya, Y. (2019). Cosmopolitanism, Patriotism, Collectivism, Cultural Openness, and Their Impacts on the Purchase Intention for Non-American Products. A Field Experiment in the USA. Kwartalnik Naukowy Uczelni Vistula, 2(60), 101–113.

Hall, E.E., Sevim, N. (2015). Role of Demographics and Generations on Consumer Ethnocentrism of Turkish Immigrants in Germany. International Journal of Business and Social Research, 5(9), 65–78. DOI: 10.18533/ijbsr.v.5i9.843.

Han, C.M. (1994). Assessing the Roles of Cognitions, Country of Origins, Consumer Patriotism, and Familiarity in Consumer Attitudes Toward Foreign Brands. Provo, UT: Association for Consumer Research, 1, 103–108.

Hamelin, N., Ellouzi, M., Canterbury, A. (2011). Consumer Ethnocentrism and Country-of-Origin Effects in the Moroccan Market. Journal of Global Marketing, 24(3), 228–244. DOI: 10.1080/08911762.2011.592459.

Hammond, R.A., Axelrod, R. (2006). The Evolution Ethnocentrism. Journal of Conflict Resolution, 50(6), 926–936. DOI: 10.1177/0022002706293470.

Hawkins, D.I., Mothersbaugh, D.L., Mukerjee, A. (2010). Consumer behavior. Building Marketing strategy. New York: McGraw-Hill.

Jain, S.K., Kaur, G. (2006). Role of Socio-demographics in Segmenting and Profiling Green Consumers: A Study of Consumers in India. Journal of International Consumer Marketing, 18(3), 246–254. DOI: 10.1300/J046v18n03_06.

Jiménez-Guerrero, J.F., Gázquez-Abad, J.C., Linares-Agüera, E.D.C. (2014). Using standard CETSCALE and other adapted versions of the scale for measuring consumers’ ethnocentric tendencies: An analysis of dimensionality. BRQ Business Research Quarterly, 17(3), 174–190. DOI: 10.1016/j.cede.2013.06.003.

Khan, M.N., Rizvi, S.R. (2008). Consumer Ethnocentrism: Relevance and Implications for Marketers. Journal of Consumer Behaviour, 3(1), 304–316. DOI: 10.3389/fnhum.2019.00220.

Klein, J.G., Ettensoe, R. (1999). Consumer Animosity and Consumer Ethnocentism. An Analysis of Unique Antecedents. Journal of International Consumer Marketing, 11(4), 5–24. DOI: 10.1300/ J046v11n04_02.

Kragulj, D., Parežanin, M., Miladinović, S. (2017). Consumer Ethnocentrism in Transi¬tional Economics: Evidence from Serbia. Социолошки преглед, LI (1), 59–79.

Kucukemiroglu, O. (1999). Market segmentation by using consumer lifestyle dimension and ethnocentrism. European Journal of Marketing, 33(5–6), 470–487. DOI: 10.1108/03090569910262053.

Lee, W.N, Hong, G.Y., Lee, S-J. (2003). Communicating with American Consumers in the Post 9/11 Climate: An Empirical Investigation of Consumer Ethnocentrism in the United States. International Journal of Advertising, 22(4), 487–510. DOI: 10.1080/02650487.2003.11072865.

LeVine, R.A. (2001). Ethnocentrism. W: N.J. Smelser, P.B. Baltes (red.), International Encyclopedia of the Social & Behavioral Sciences. Amsterdam: Elsevier.

Lo, L.Ch., Wang, K.Y., Huang, K.P. (2017). Country of origin and Consumer Ethnocentrism: Effect on Brand Image and Product Evaluation. Journal of Applied Science, 17(7), 357–364. DOI: 10.3923/jas.2017.357.364.

Lopez, J., Zunjur, A. (2016). A Study of Consumer Ethnocentrism in the Pimpri – Chinchwad Region, Pune. Journal of Business and Management, 18(2), 72–78. DOI: 10.9790/487X-18227278.

Maison, D., Baran, T. (2014). Dobre, bo (nie)polskie? O uwarunkowaniach i konsekwencjach etnocentryzmu konsumenckiego. Marketing i Rynek, 21(10), 2–10.

Makanyeza, Ch., du Toit, F. (2017). Consumer ethnocentrism in developing countries: Application of a model in Zimbabwe. Acta Commercii, 17(1), 1–9. DOI:10.4102/ac.v17i1.481.

Marinković, V., Lazarević, J., Marić, D. (2022). Consumer ethnocentrism under the circumstances of the COVID 19 virus pandemic. Subotica Serbia: 27th International Scientific Conference. Strategic Management and Decision Support Systems in Strategic Management. Proceedings, 201–209. DOI: 10.5937/StraMan2200031M.

Marcoux, J.S., Filiatrault, P., Cheron, E. (1997). The attitudes underlying preferences of young urban educated Polish consumers towards products made in western countries. Journal of International Marketing, 9(4), 5–29. DOI: 10.1300/J046v09n04_02.

Matsumoto, D. (1996). Culture and psychology. Pacific Grove, CA: Brooks/Cole.

Migliore, G., Rizzo, G., Schifani, G., Quatrosi, G., Vetri, L., Testa, R. (2021). Ethnocentrism Effects on Consumers’ Behavior during COVID-19 Pandemic. Economies, 9, 160. DOI: 10.3390/economies9040160.

Palau-Saumell, R., Matute, J., Derqui, B., Meyer, J.-H. (2021). The impact of the perceived risk of COVID-19 on consumers' attitude and behavior toward locally produced food. British Food Journal, 123(13), 281–301. DOI: 10.1108BFJ-04-2021-0380.

Parts, O., Garmatjuk, K. (2015). Consumer Ethocntrism in Estonian Skin Care Products Market. Procedia-Social and Behavioral Science, 213, 619–616. DOI: 10.1016/j.sbspro.2015.11.458.

Pethö, T., Štefko, R., Ondrijová, I. (2021). Differences in Consumer Behavior from the Viewpoint of Education and Gender. Eurasian Studies in Business and Economics, 16(2), 237–247.

Philp, K., Brown, L. (2003). Does Consumer Ethnocentrism Impact on Australian Food Buying Behaviour? Journal of New Business Ideas and Trends, 1(2), 24–43.

Renko, N., Karanović, B.C., Matić, M. (2012). Influence of Consumer Ethnocentrism on purchase intentions: Case of Croatia. Ekonomska Misao i Praksa DBK. GOD XXI, 2, 529–544.

Richardson, C.W. (2012). Consumer Demographics as Antecedents in the Animosity Model of Foreign Product Purchase. International Journal of Business and Social Science, 3(4), 13–21.

Rojek, R. (2007). Marka narodowa. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Saran, R., Gupta, N. (2012). Country of Origin vs. Consumer Perception: A Literature Review. Journal of Marketing Management, 11(4), 66–75.

Savitha, N., Dhivya, K.N. (2017). Consumer ethnocentrism: A comparison between generations X and Y. South Asian Journal of Marketing & Management Research, 7(3), 21–31. DOI: 10.5958/2249-877X.2017.00010.8.

Sharma, S., Shimp, T., Shin, J. (1995). Consumer Ethnocentrism: A Test of Antecedents and Moderators. Journal of the Academy of Marketing Science, 23(1), 26–37. DOI: 10.1007/BF02894609.

Shimp, T., Sharma, S. (1987). Consumer Ethnocentrism: Construction and Validation of the CETSCALE. Journal of Marketing Research, 24(3), 280–289. DOI: 10.2307/3151638.

Siamagka, N.T., Balabanis, G. (2015). Revisiting Consumer Ethnocentrism: Review, Reconceptualization, and Empirical Testing. Journal of International Marketing, 23(3), 66–86. DOI: 10.1509/jim.14.0085.

Siddiqui, M., Chakraborty, D., Siddiqui, A. (2023). Consumers buying behaviour towards agri-food products: A mixed-method approach. Journal of Retailing and Consumer Services, 73, 103349. DOI: 10.1016/j.jretconser.2023.103349.

Spielmann, N., Maguire, J.S., Charters, S. (2020). Product Patriotism: How Consumption Practices Make and Maintain National Identity. Journal of Business Research, 121, 389–399. DOI: 10.1016/j.jburses.2018.05.024.

Strauss, W., Howe, N. (1991). Generations: The History of America’s Future, 1584 to 2069. New York: William Morrow and Company.

Sumner, W.G. (1906). Folkways. New York: Dover Publications.

Supphellen, M., Rittenburgh, T. (2001). Consumer ethnocentrism when foreign products are better. Psychology and Marketing, 18(9), 907–927. DOI: 10.1002/mar.1035.

Tsai, W.S., Yoo, J.J., Lee, W.N. (2013). For love of country? Consumer ethnocentrism in China, South Korea, and the United States. Journal of Global Marketing, 26(2), 98–114. DOI: 10.1080/0891176.2013.805860.

Widy-Behiesse, M. (2010). Kształtowanie się tożsamości muzułmańskiej w krajach francuskojęzycznych Europy. Sprawy Międzynarodowe, 1, 43–52.

Wolanin-Jarosz, E. (2015). Etnocentryzm konsumencki w środowisku międzynarodowym – Studium rynkowe Euroregionu Karpackiego. Warszawa: Difin.

Verma, M., Naveen, B.R. (2021). COVID-19 impact on buying behavior. Vikalpa, 46(1), 27–40. DOI: 10.1177/02560909211018885.

Zalega, T. (2017). Consumer ethnocentrism and consumer behaviours of Polish seniors. Handel Wewnętrzny, 4(369), 304–316.

Zeugner-Roth, K.P., Žabkar, V., Diamantopoulos, A. (2015). Consumer Ethnocentrism, National Identity, and Consumer Cosmopolitanism as Drivers of Consumer Behavior: A Social Identity Theory Perspective. Journal of International Marketing, 23(2), 25–54. DOI: 10.1509/jim.14.0038.

Zhou, L., Yang, Z., Hui, M.K. (2010). Non-Local or Local Brands? A Multi-Level Investigation into Confidence in Brand Origin Identification and Its Strategic Implications. Journal of the Academy of Marketing Science, 38(2), 202–218. DOI: 10.1007/ s11747-009-0153-1.

Pobrania

Opublikowane

2023-12-31

Jak cytować

Zalega, T. (2023). Etnocentryczne zachowania nabywcze miejskich srebrnych singli w Polsce. Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy, (76), 93–120. https://doi.org/10.15584/nsawg.2023.4.5

Numer

Dział

Artykuły