Cerkiew Jerzego Nowosielskiego w Białym Borze. O malarstwie, które stało się architekturą

Autor

Słowa kluczowe:

cerkiew greckokatolicka, współczesna, sztuka sakralna, Jerzy Nowosielski, Biały Bór, cerkiew, Zwiastowania Przenajświętszej Bogurodzicy

Abstrakt

Jerzego Nowosielskiego bez wątpienia można nazwać jedną z najważniejszych postaci polskiej sztuki współczesnej. Zbudowanie zaprojektowanej przez siebie cerkwi było największym marzeniem artysty, które udało się zrealizować w 1997 roku w Białym Borze. Artysta w kreowaniu owej cerkwi pod wezwaniem Narodzenia Przenajświętszej Bogurodzicy sięgał przede wszystkim do swojej twórczości, co zaowocowało powstaniem materialnego testamentu malarza, zamkniętego w jednej bryle. W niniejszej pracy staram się wykazać, że świątynia zawiera w sobie nawiązania do takich tematów w malarstwie Nowosielskiego, jak przedstawienia sakralne, abstrakcja, pejzaż, ale również do zabiegów malarskich, rozwiązań architektonicznych czy motywów, które możemy znaleźć w realizacjach artysty. Świątynia jest syntezą artystycznego dorobku malarza, ale i odzwierciedla jego poglądy dotyczące sztuki sakralnej oraz wiary chrześcijańskiej. W moim artykule wykorzystuję analizę ikonograficzną oraz fenomenologiczną przestrzeni świątyni. Nie stosuję podziału na architekturę oraz polichromię, gdyż w tej realizacji są one ze sobą nierozerwalnie scalone i tylko traktowane jako jedno dają możliwość odczytania dzieła jako syntezy twórczości autora.

Bibliografia

Batruch A., Biały Bór, Jever 2018.

Błażko M., Cerkiew pw. Narodzenia Przenajświętrzej Bogarodzicy w Białym Borze jako wzór integracji architektury i malarstwa sakralnego, Gdańsk 2018.

Bułgakow S., Prawosławie. Zarys nauki Kościoła Prawosławnego, Białystok, Warszawa 1992.

Czerni K., Nietoperz w świątyni, Kraków 2018.

Czerni K., Nowosielski, Kraków 2006.

Czerni K., Nowosielski – sztuka sakralna. Podlasie, Warmia i Mazury, Lublin, Białystok, 2019.

Nowosielski w Małopolsce. Sztuka sakralna, Kraków 2015.

Filarska B., Początki sztuki chrześcijańskiej, Lublin 1983.

Haake M., Sztuka abstrakcyjna i sztuka sakralna, „Sacrum et Decorum” 2009, nr 2, s. 95-110.

Ikona w przestrzeni. Cerkiew Greckokatolicka pw. Narodzenia Przenajświętszej Bogurodzicy w Białym Borze, Biały Bór 2011.

Jerzy Nowosielski – byty subtelne, red. A. Dela-Kropiowska, Opole 2013.

Jerzy Nowosielski. Listy i zapomniane wywiady, red. D. Warszawski, Kraków 2015.

Nowosielski J., Inność prawosławia, Warszawa 1991.

Nowosielski J., Czerni K., Sztuka po końcu świata: rozmowy, Kraków 2012.

Nowosielski J., Czerni K., Zagubiona bazylika: refleksje o sztuce i wierze, Kraków 2013.

Nowosielski J., Sławęcka A., Villa dei Misteri, Białystok, Kraków 1998.

Nowosielski. Malarz, filozof, teolog, red. A. Jurgilewicz-Stępień, E. Zalewska, Supraśl 2018.

Podgórzec Z., Mój Chrystus. Rozmowy z Jerzym Nowosielskim, Białystok 1993.

Podgórzec Z., Wokół ikony. Rozmowy z Jerzym Nowosielskim, Warszawa 1985.

Porębski M., Nowosielski, Kraków 2003.

Porębski M., Symbol i uniwersum, „Architektura Murator”, nr 2/1998.

Prorok na skale. Myśli Jerzego Nowosielskiego, red. R. Mazurkiewicz, W. Podrazik, Kraków 2001.

Surmiak-Domańska K., Cerkiew bez kompromisów, w: „Gazeta Wyborcza”, nr 42/1999.

Opublikowane

2019-12-15

Jak cytować

Szot, Z. (2019). Cerkiew Jerzego Nowosielskiego w Białym Borze. O malarstwie, które stało się architekturą. Sacrum Et Decorum, (12), 27–45. Pobrano z https://journals.ur.edu.pl/setde/article/view/4872

Numer

Dział

ARTYKUŁY