Jerzy Nowosielski’s Greek Catholic church in Biały Bór. On painting that has become architecture

Authors

Keywords:

Greek Catholic church, contemporary, sacred art, Jerzy Nowosielski, Biały Bór, the Greek, Catholic Church of the Annunciation of the Blessed, Virgin Mary

Abstract

Jerzy Nowosielski can undoubtedly be called one of the most important figures in Polish contemporary art. Building a church designed by himself was the artist’s greatest dream, which he managed to implement in Biały Bór in 1997. When creating the Greek Catholic church of the Birth of the Blessed Virgin Mary, the artist drew inspiration mainly from his own works, which resulted in the creation of the painter’s material testament, enclosed in a single solid. In this paper, I attempt to show that the church reveals references to certain themes in Nowosielski’s painting, such as sacred representations, abstraction, landscape, as well as painting measures, architectural solutions or motifs that can be found in the artist’s other implemented projects. Moreover, the church is not only a synthesis of the painter’s artistic output but also a reflection of his views on sacred art and the Christian faith. In my paper, I use both iconographic and phenomenological analysis of the church space. I do not apply a division into architecture and polychrome as in the work in question they are inextricably linked; and only their treatment as a whole makes it possible to experience this work as a synthesis of the artist’s oeuvre.

References

Batruch A., Biały Bór, Jever 2018.

Błażko M., Cerkiew pw. Narodzenia Przenajświętrzej Bogarodzicy w Białym Borze jako wzór integracji architektury i malarstwa sakralnego, Gdańsk 2018.

Bułgakow S., Prawosławie. Zarys nauki Kościoła Prawosławnego, Białystok, Warszawa 1992.

Czerni K., Nietoperz w świątyni, Kraków 2018.

Czerni K., Nowosielski, Kraków 2006.

Czerni K., Nowosielski – sztuka sakralna. Podlasie, Warmia i Mazury, Lublin, Białystok, 2019.

Nowosielski w Małopolsce. Sztuka sakralna, Kraków 2015.

Filarska B., Początki sztuki chrześcijańskiej, Lublin 1983.

Haake M., Sztuka abstrakcyjna i sztuka sakralna, „Sacrum et Decorum” 2009, nr 2, s. 95-110.

Ikona w przestrzeni. Cerkiew Greckokatolicka pw. Narodzenia Przenajświętszej Bogurodzicy w Białym Borze, Biały Bór 2011.

Jerzy Nowosielski – byty subtelne, red. A. Dela-Kropiowska, Opole 2013.

Jerzy Nowosielski. Listy i zapomniane wywiady, red. D. Warszawski, Kraków 2015.

Nowosielski J., Inność prawosławia, Warszawa 1991.

Nowosielski J., Czerni K., Sztuka po końcu świata: rozmowy, Kraków 2012.

Nowosielski J., Czerni K., Zagubiona bazylika: refleksje o sztuce i wierze, Kraków 2013.

Nowosielski J., Sławęcka A., Villa dei Misteri, Białystok, Kraków 1998.

Nowosielski. Malarz, filozof, teolog, red. A. Jurgilewicz-Stępień, E. Zalewska, Supraśl 2018.

Podgórzec Z., Mój Chrystus. Rozmowy z Jerzym Nowosielskim, Białystok 1993.

Podgórzec Z., Wokół ikony. Rozmowy z Jerzym Nowosielskim, Warszawa 1985.

Porębski M., Nowosielski, Kraków 2003.

Porębski M., Symbol i uniwersum, „Architektura Murator”, nr 2/1998.

Prorok na skale. Myśli Jerzego Nowosielskiego, red. R. Mazurkiewicz, W. Podrazik, Kraków 2001.

Surmiak-Domańska K., Cerkiew bez kompromisów, w: „Gazeta Wyborcza”, nr 42/1999.

Published

2019-12-15

How to Cite

Szot, Z. (2019). Jerzy Nowosielski’s Greek Catholic church in Biały Bór. On painting that has become architecture. Sacrum Et Decorum, (12), 27–45. Retrieved from https://journals.ur.edu.pl/setde/article/view/4872

Issue

Section

ARTICLES