Kobiecość i postkolonializm w poezji Zuzanny Ginczanki i Marianne Moore
DOI:
https://doi.org/10.15584/tik.2025.6Słowa kluczowe:
kobiecość, postkolonializm, feminizm, orientalizm, patriarchat, Zuzanna Ginczanka, Marianne MooreAbstrakt
Artykuł Kobiecość i postkolonializm w poezji Zuzanny Ginczanki i Marianne Moore ma na celu przedstawienie wybranych wierszy Zuzanny Ginczanki i Marianne Moore oraz porównanie obecnych w ich twórczości kategorii kobiecości i postkolonializmu. Moim celem będzie przedstawienie poetek jako pokrewnych sobie, postulujących podobne poglądy, chociaż odległych geograficznie. Skupię się na tym, jak jest przez nie przedstawiana kobiecość, a jak kwestia postkolonializmu. Zaobserwowane przeze mnie podobieństwa w ich przedstawieniu, skłoniły mnie do zbadania i zaprezentowania punktów stycznych między tymi kategoriami u Ginczanki i Moore. Balansować między nimi i odnajdywać tą samą wizję kobiety i tą samą postkolonialność. Podczas interpretacji skonfrontuję aspekty wspólne dla autorek, które funkcjonowały po dwóch stronach świata, a mimo to są pokrewne w swojej twórczości.
Downloads
Bibliografia
Adamek Zuzanna, Portrety kobiece w literaturze XX wieku - postać femme fatale w ,,Granicy’’ Zofii Nałkowskiej i ,,Zazdrości i medycynie’’ Michała Choromańskiego, promotor D. Barłowski, Kraków: Uniwersytet Jagielloński 2024.
Fiedorczuk Julia, Złożoność nie jest zbrodnią. Szkice o amerykańskiej poezji modernistycznej i postmodernistycznej, Warszawa 2015.
Ginczanka Zuzanna, Poezje zebrane (1931-1944), Warszawa 2019.
Ginczanka Zuzanna, Wniebowstąpienie ziemi, Biuro Literackie, Wrocław 2013.
Goldman Emma, Anarchizm i inne eseje, tłum., J. Dolińska i in., Poznań 2015.
Goldman Emma, Tragedia kobiecej emancypacji, [w:] Anarchizm i inne eseje, tłum., J. Dolińska i in., Poznań 2015.
Historia literatury amerykańskiej XX wieku, Tom I, red. Salska A., Kraków 2003.
Janion Maria, Polska między Wschodem a Zachodem, „Teksty Drugie” 2003, nr 6.
Kiec Izolda, Ginczanka. Nie upilnuje mnie nikt, Warszawa 2020.
Kierkegaard Søren, Pojęcie lęku, tłum. A. Szwed, Warszawa 2002.
Kirchner Hanna, Wstęp, [w:] Z. Nałkowska, Granica, oprac. H. Kirchner, Wrocław 2018.
Majewska Ewa, Nurty feminizmu, [w:] Encyklopedia gender: płeć w kulturze, red. M. Rudaś-Grodzka i in., Warszawa 2014.
Moore Marianne, Wiersze wybrane, tłum. J. Hartwig, L. Marjańska, Warszawa 1980.
Nasiłowska A., Śmiech Meduzy, [w:] Encyklopedia gender: płeć w kulturze, red. M. Rudaś-Grodzka i in., Warszawa 2014.
Said Edward Wadie, Orientalizm, (“Orientalism”), tłum. W. Kalinowski, Warszawa 1991.
Sikora-Kowalska Marta, Warunki rozwoju polskiego feminizmu na przełomie XIX i XX wieku, „Fabrica Societatis” 2019, nr 2.
Skucha Mateusz, Męskość fabrykowana. Rzecz o homospołeczności, ,,Śląskie Studia Polonistyczne’’, nr 8, s. 35-57, [link: https://journals.us.edu.pl/index.php/SSP/article/ view/8733/6744, dostęp: 24.12.2024].
Tytkowska Anna, O modernistycznej demonizacji miłości i kobiecości, [w:] Kobieta i małżeństwo. Społeczno-kulturowe aspekty seksualności. Wiek XIX i XX, red. tenże, A. Żarnowska, Warszawa 2004.
Walczewska Sławomira, Damy, rycerze i feministki. Kobiecy dyskurs emancypacyjny, Kraków 1999.
Weininger Otto, Płeć i charakter, tłum. O. Ortwin, Warszawa 1994.
Wilkoń Tadeusz, Katastrofizm w poezji polskiej w latach 1930-1939: szkice literackie, Katowice 2016.
Żmigrodzki Piotr i inni red., Wielki słownik języka polskiego, [link: https://wsjp.pl/haslo/ podglad/50227/baba/5150005/kobieta, dostęp: 24.12.2024].
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Kategorie
Licencja
Prawa autorskie (c) 2025 Tematy i Konteksty

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

