Biedermeierowskie świadectwo zarazy – "Granit" Adalberta Stiftera
DOI:
https://doi.org/10.15584/tik.2021.19Słowa kluczowe:
Adalbert Stifter, Granit, epidemia, dżuma, das sanfte Gesetz, nowela, Kolorowe kamienieAbstrakt
Artykuł jest wprowadzeniem do polskiego przekładu noweli pt. Granit austriackiego prozaika Adalberta Stiftera (1805-1868). Wyjaśnia polityczno-kulturowy kontekst powstania utworu, jego poetykę oraz przesłanie filozoficzno-etyczne. Nowela pochodzi ze zbioru Kolorowe kamienie (1853) i wraz z nim stała się kanonicznym – estetycznym i światopoglądowym – manifestem austriackiego biedermeieru, jako ilustracja tzw. „łagodnego prawa” (das sanfte Gesetz); polega ono na życiu pełnym harmonii oraz nieefektownym, codziennym praktykowaniu humanizmu w przestrzeni prywatnej, rodzinnej i społecznej. W tekście Stiftera odnosi się ono także do nadzwyczajnej sytuacji egzystencjalnej katastrofy. Oparta na ludowym przekazie relacja o epidemii dżumy, która w XVIII w. nawiedziła spokojne okolice Czeskiego Lasu, staje się pretekstem do ukazania różnych wyzwań, jakim muszą sprostać dorośli i dziecięcy bohaterowie utworu w obliczu choroby. Opowieść bazując na odwołaniach biblijnych, filozoficzno-naukowych i baśniowych, niesie dwa wyraziste przesłania: ocalenie jest paradoksalne i nielogiczne; ocalenie dane jest tylko tym, którzy potrafili zachować się godnie i ofiarnie. Motyw epidemii jako wydarzenia autentycznego, ale także jako uniwersalnej figury katastrofy, próby czy mrocznej inicjacji w bezlitosne prawa historii i przyrody, zostaje kunsztownie rozpisany na kilka płaszczyzn narracyjnych oraz kilka poziomów konstrukcyjnych, fabularnych i symbolicznych tekstu (w każdym z nich pojawia się lejtmotyw tytułowego „granitu”, minerału związanego z katastrofą wulkanu). Granit Adalberta Stiftera pozostaje po dziś dzień tekstem intrygująco wieloznacznym – to ilustracja biedermeierowskiej idylli, świadectwo indywidualnego światopoglądu pisarza, rodzaj boccacciowskiego dokumentu z czasów zarazy, parabola o zachowaniu człowieczeństwa w momencie próby oraz przykład mistrzowsko skomponowanej noweli jednocześnie.
Downloads
Bibliografia
Martini Fritz, Adalbert Stifter, w: tegoż, Deutsche Literatur im bürgerlichen Realismus 1848–1898, Stuttgart 1981.
Mayer Mathias, Adalbert Stifter. Erzählen als Erkennen, Stuttgart 2001.
Mazur Aneta, Anatomia „łagodnego prawa” – między literaturą a filozofią, „Przegląd Filozoficzno-Literacki” 2009, nr 2.
Roedl Urban, Stifter mit Selbstzeugnissen und Bilddokumenten dargestellt, Reinbek bei Hamburg 1994.
Schoenborn Peter, Adalbert Stifter. Sein Leben und Werk, Tübingen 1992.
Sichelschmidt Gustav, Adalbert Stifter. Leben und Werk, München 1988.
Stifter Adalbert, Sämtliche Erzählungen nach den Erstdrucken, hg. W. Matz, München 2005.
Stifter Adalbert, Werke und Briefe. Historisch-kritische Gesamtausgabe, hg. v. Alfred Doppler, Wolfgang Frühwald, Bd. 2,2: Bunte Steine. Buchfassungen, hg. v. Helmut Bergner, Stuttgart–Berlin–Köln–Mainz 1982.
Swales Martin, Erica, Adalbert Stifter. A critical Study, Cambridge 1984.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Kategorie
Licencja
Prawa autorskie (c) 2021 Tematy i Konteksty

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.