Access Paths: On Popular Women’s Literature and Criticism
DOI:
https://doi.org/10.15584/tik.spec.eng.2020.20Słowa kluczowe:
fiction, women, typology, criticsAbstrakt
Referring to critical statements that have appeared during the last few years, the author discusses ways of commenting on popular literature penned by
female authors. One may distinguish five types of comments, 1) Appropriation (Aneksja), employed when a popular novel is included in the socially important literature referring to pressing and alarming problems (e.g. domestic violence). 2) Playing with convention (Gra z konwencją), based on pinpointing both grotesque and ironic elements and, above all, metaliterary signals in popular novels. 3) Adherence to tradition (Zgodnie z tradycją), best represented in the secondary literature, either through a poetologic approach (structural analyses) or approaches inspired by feminist criticism. 4) Exhortation to pay close attention (Dobrze się wschłuchać), focused on the approaches suggested by other fields, e.g. how popular women’s literature is read by sociologists. 5) Focus on emotions and excess (Emocje i zbytek), based on emotional and therapeutic research on the perception styles of popular literature. In this case, one focuses not on popular women’s fiction, but on the way it influences the readers’ emotions.
Downloads
Bibliografia
Czapliński P., “Kobiety i duch tożsamości,” Opcje 2003, No. 3.
Czapliński P., “Kobiety i duch tożsamości,” in: idem, Efekt bierności. Literatura w czasie normalnym, Kraków: Wydawnictwo Literackie, 2004.
Czapliński P., “Po co pop,” Książki. Magazyn do Czytania 2014, No. 2.
Darska B., “Ciało do zapamiętania. Kobiece historie intymne na przykładzie powieści Grażyny Plebanek ‘Dziewczyny z Portofino’ i Brygidy Helbig ‘Pałówa’,” Media – Kultura – Komunikacja Społeczna 2010, No. 6.
Darska B., “Między prywatnym a publicznym. Macierzyństwo we współczesnej prozie kobiecej,” in: Dwadzieścia lat literatury polskiej. Idee, ideologie, metodologie, edited by A. Galant and I. Iwasiów, Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 2008.
Darska B., “Ucieczka od (do) rzeczywistości,” Pogranicza 2012, No. 2.
Duda M., “(Nie)uczęszczane ścieżki emancypacji. Pisarstwo Hanny Samson,” Pogranicza 2012, No. 2.
Fulińska A., “Dlaczego literatura popularna jest popularna?,” Teksty Drugie 2003, No. 4.
Galant A., “Dziewczęta z Nowolipek i ich młodsze siostry,” Pogranicza 2008, No. 1-2.
Galant A., “Dziewczęta z Nowolipek i ich młodsze siostry,” in: eadem, Prowincje literatury. Polska proza kobiet po 1956 roku, Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 2013.
Galant A., “Literatura, feminizm, krytyka – inne konstelacje?,” Wielogłos 2011, No. 1.
Iwasiów I., Granice. Polityczność prozy i dyskursu kobiet po 1989 roku, Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 2013.
Iwasiów I., Rewindykacje. Kobieta czytająca dzisiaj, Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas, 2002.
Martuszewska A., “Ta trzecia.” Problemy literatury popularnej, Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, 1997.
Mrozik A., Akuszerki transformacji. Kobiety, literatura i władza w Polsce po 1989 roku, Warszawa: Pro Cultura Litteraria, Instytut Badań Literackich Wydawnictwo, 2012.
Regis P., “What Do Critics Owe the Romance?,” http://jprstudies.org/wp-content/uploads/2011/10/JPRS2.1_Regis_Keynote.pdf
Snitow A. Barr, “Romans masowy. Pornografia dla kobiet jest inna,” [“Mass Market Romance: Pornography for Women is Different”], translated by J. Kutyła, Krytyka Polityczna 2005, No. 9-10.
Szczuka K., “Rewolucja jest kobietą,” in: Polityka literatury. Przewodnik Krytyki Politycznej, edited by K. Dunin, Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej, 2009.
Szybowicz E., “Portret już nie małżeński z matką w tle. Wersja różowa i czarna,” Krytyka Polityczna [2008], No. 16-17.
Szybowicz E., “Tyle szczęścia, że aż mdli,” Książki. Magazyn do Czytania 2014, No. 1.
Uniłowski K., “‘Proza środka,’ czyli stereotyp literatury nowoczesnej,” in: idem, Granice nowoczesności. Proza polska i wyczerpanie modernizmu, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2006.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2021 Tematy i Konteksty

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.