Motywy okultystyczne w powieści gotyckiej XVIII i XIX wieku

Autor

  • Hanna Szargot Uniwersytet Śląski w Katowicach

DOI:

https://doi.org/10.15584/tik.2017.29

Słowa kluczowe:

powieść gotycka, okultyzm, magia, Matthew Gregory Lewis, Edward G. Bulwer-Lytton, William Beckford, Aleksander Dumas

Abstrakt

This text’s topic are all the forms of occultism and magic presented in four examples of gothic novel: Matthew Gregory Lewis’ The Monk, Edward G. Bulwer-Lytton’s The Last Days of Pompeii, William Beckford’s Vathek and Alexandre Dumas’ The Wolf Leader. The work presents the part, which magic plays in characters’ lives: how it is considered as art and wisdom, how important are rituals, why do people want to use it, how evil it can be, how it separates magicians from others, and how it can destroy the protagonist’s life.

Pobrania

Opublikowane

2017-12-16

Jak cytować

Szargot, H. (2017). Motywy okultystyczne w powieści gotyckiej XVIII i XIX wieku. Tematy I Konteksty, 12(7), 438–451. https://doi.org/10.15584/tik.2017.29