Motywy okultystyczne w powieści gotyckiej XVIII i XIX wieku
DOI:
https://doi.org/10.15584/tik.2017.29Słowa kluczowe:
powieść gotycka, okultyzm, magia, Matthew Gregory Lewis, Edward G. Bulwer-Lytton, William Beckford, Aleksander DumasAbstrakt
This text’s topic are all the forms of occultism and magic presented in four examples of gothic novel: Matthew Gregory Lewis’ The Monk, Edward G. Bulwer-Lytton’s The Last Days of Pompeii, William Beckford’s Vathek and Alexandre Dumas’ The Wolf Leader. The work presents the part, which magic plays in characters’ lives: how it is considered as art and wisdom, how important are rituals, why do people want to use it, how evil it can be, how it separates magicians from others, and how it can destroy the protagonist’s life.
Downloads
Bibliografia
Beckford W., Wathek, tłum. A. Jasińska, Kraków 1975.
Bulwer-Lytton E. G., Ostatnie dni Pompejów, tłum. L. Belmont, Warszawa 1988.
Dumas A., Władca wilków, b. nazwiska tłumacza, b.m., b.r.
Eliade M., Okultyzm, czary, mody kulturalne, tłum. I. Kania, Kraków 1992.
Julia D., Słownik filozofii, tłum. K. Jarosz, Katowice 1993.
Lewis M. G., Mnich. Romans, tłum. Z. Sinko, Warszawa 1998.
Rustowski A. M., Angielska powieść gotycka doby wiktoriańskiej, Katowice 1977.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2017 Tematy i Konteksty

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

