Druga Reforma Teatru – Prolegomena
DOI:
https://doi.org/10.15584/tik.2023.20Słowa kluczowe:
Druga Reforma Teatru, Pierwsza (Wielka) Reforma Teatru, aktorstwo, dramat polski, przestrzeń teatralna, reżyseria, wspólnotaAbstrakt
Historia teatru XX wieku wyróżnia dwie reformy teatru. Pierwsza z nich toczyła się od końcowych lat XIX wieku do końca lat trzydziestych XX w. Druga zaś od połowy lat pięćdziesiątych do końca lat osiemdziesiątych tegoż wieku. Były to ruchy odnowy i uwspółcześnienia sztuki teatru. Rozpoczynane przez indywidualnych artystów i niewielkie grupy, wspomagane przez dramatopisarzy i teoretyków, którymi byli często sami twórcy, obie reformy stopniowo docierały do coraz szerszych obszarów życia teatralnego.
Pierwsza z tych reform zwana była przez wiele lat „Wielką Reformą Teatru”, a otrzymała tę nazwę przez analogię z „Wielką Wojną”, lub „Wielką Wojną Światową”, jak zwana była wojna lat 1914-1918. Gdy w roku 1939 wybuchła i stopniowo rozszerzała się na cały świat następna wielka wojna, uzyskała ona nazwę „Druga Wojna Światowa”. A wtedy ta poprzednia, „Wielka Wojna” zaczęła być nazywana „Pierwszą Wojną Światową”. Analogicznie, gdy w latach pięćdziesiątych narodził się nowy ruch odnowy teatru, który obejmował stopniowo wiele krajów, narastała świadomość, że jest to kolejna, już druga w XX wieku, reforma teatru. W tej sytuacji „Wielka Reforma Teatru” zaczęła być nazywana „Pierwszą Reformą Teatru”, zaś ta następna reforma „Drugą Reformą Teatru”.
Mówimy więc o „Pierwszej (Wielkiej) Reformie Teatru” i o „Drugiej Reformie Teatru”. (W dalszym ciągu tych rozważań nie będą już potrzebne cudzysłowy). Pierwsza Reforma Teatru uznała widowisko teatralne za dzieło sztuki, podobnie jak dzieła sztuk plastycznych egzystujące niezależnie od obserwującego go widza. Druga Reforma Teatru taktowała widowisko jako międzyludzki proces ukształtowany artystycznie.
Mówiąc o tych dwóch reformach – mówimy o teatrze, którego już nie ma. Tym bardziej należy utrwalać pamięć o nim.
Downloads
Bibliografia
Barba E., Beyond Floating Islands, Village Station NY 1986.
Grotowski J., Ku teatrowi ubogiemu, Wrocław 2007.
Grotowski J., Teksty zebrane, Wrocław 2012.
Kantor T., Pisma, t. I: Metamorfozy, t. II: Teatr śmierci, t. III: Dalej już nic... Wrocław–Kraków 2004. Tamże obszerna bibliografia.
Schechner R., Environmental Theater, New York 1973. Tamże obszerna bibliografia.
Schechner R., Between Theatre and Antropology, Philadelphia 1985.
Bablet D., Les Revolutions scenique du XXe siècle, Paris 1975.
Holmberg A., The Theatre of Robert Wilson, Cambridge 2005.
Jotterand J., Nowy teatr amerykański, Warszawa 1976.
Kornaś T., Włodzimierz Staniewski i Ośrodek Praktyk Teatralnych Gardzienice, Kraków 2013. Tamże obszerna bibliografia.
Leszek Mądzik. Teatr, Scenografia, Warsztaty, Fotografia, Plakat, Kielce 2009.
Leszek Mądzik i jego teatr, Warszawa 1998.
Tadeusz Kantor. Od „Małego dworku” do „Umarłej klasy” [zbiór esejów], M. Hermansdorfer, K. Pleśniarowicz, J. Kłossowicz, Wrocław–Kraków 2010.
Taranienko Z., Praktyki teatralne Włodzimierza Staniewskiego, Lublin 1977.
Teatr bezsłownej prawdy. Scena Plastyczna Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, red. W. Chudy, Lublin 1990.
Tyszka J., Teatr Ósmego Dnia – pierwsze dziesięciolecie (1964–1973), Poznań 2003. Tamże obszerna bibliografia.
Tyszka J., To się czasem zdarza, Poznań 2016.
Teatr Wspólnoty, Kraków 1972.
Nowy teatr na świecie, Warszawa 1975.
Druga Reforma Teatru?, Wrocław 1979.
Druga Reforma Teatru. Ludzie – idee – zdarzenia, Warszawa 2022.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Kategorie
Licencja
Prawa autorskie (c) 2023 Tematy i Konteksty
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.