"Fragment" i "Morituris". O poetyckim debiucie Stanisława Pieńkowskiego
DOI:
https://doi.org/10.15584/tik.2025.12Słowa kluczowe:
Stanisław Pieńkowski, poezja, debiut, podmiot lirycznyAbstrakt
Artykuł stanowi próbę przybliżenia poetyckiego debiutu Stanisława Pieńkowskiego – liryku Fragment oraz Morituris. Przyglądając się dziełom zwrócono szczególną uwagę na kreację podmiotu lirycznego, obecność motywów mitologicznych, filozoficznych koncepcji Nietzschego oraz gnostyckiego rysu głównego bohatera sekwencji. Wspomniano także o bohaterze-transgresorze i poczyniono ocenę zaniechania kontynuowania przez poetę konceptu owej wybitnej jednostki. Kluczową metodą odkodowywania sensów zawartych w lirykach było niezawodne instrumentarium hermeneutyczne.
Downloads
Bibliografia
Bergson H., Wstęp do metafizyki, przeł. K. Błeszczyński, Kraków 1910.
Borek B., „Domus aurea” Wincentego Korab-Brzozowskiego a „Pieśń o zdobywcy słońca” Leopolda Staffa, „Bibliotekarz Podlaski” 2022, nr 4, s. 299-310.
Eliade M., Mit wiecznego powrotu, przeł. K. Kocjan, Warszawa 1998.
Irzykowski K., Dwie rewolucje, [w:] tegoż, Czyn i słowo, Kraków 1980.
Jakóbczyk J., O tym, jak Młoda Polska posiwiała. Proza młodopolska wobec rewolucji 1905 roku, Katowice 1992.
Janicka K., Światopogląd surrealizmu, Warszawa 1985.
Ławski J., Wyobraźnia lucyferyczna. Szkice o poemacie Tadeusza Micińskiego „Niedokonany. Kuszenie Chrystusa Pana na pustyni”, Białystok 1995.
Pieńkowski S., Dusza tłumu i inne wiersze, wstęp i oprac. M. Urbanowski, Kraków 2005.
Potocki A., Polska literatura współczesna. Część II. Kult jednostki 1890- 1910, Warszawa 1912.
Samborska-Kukuć D., Czym jest biografistyka i jaki ma cel?, [w:] tejże, Jak rekonstruować biografię i jak opisać twórczość XIX-wiecznego pisarza minorum gentium? (metodologia, źródła, struktury narracji). Skrypt akademicki, Łódź 2012, s. 20.
Wasilewska D., Dyskurs antysemicki w krytyce artystycznej Stanisława Pieńkowskiego na łamach „Myśli Narodowej” (1924-1937), „Teksty Drugie” 2020, nr 4, s. 317-331.
„Życie” 1898, nr 3.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Kategorie
Licencja
Prawa autorskie (c) 2025 Tematy i Konteksty

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

