W poszukiwaniu miejsc trzecich w podróżopisarstwie XIX wieku na przykładzie Tour through England Izabeli z Flemingów Czartoryskiej
DOI:
https://doi.org/10.15584/tik.2019.32Słowa kluczowe:
podróżopisarstwo, antropologia miejsca, miejsca trzecie, Szkocja, AngliaAbstrakt
The paper aims at presenting the concept of a third place and indicating how it can be applied to critical reading of travelogues. The concept of third places, presented in the ’70s by Ray Oldenburg, corresponds to a research movement searching correlation between literature and space according to the principles of the spatial turn. The application of the concept of third places seems to be of special interest during the reading of travel journals. Reactions and behavior of protagonists in third places lead to a new perspective on the person-place relation and settles a traveller in the role of a newcomer as opposed to a regular. An example of a travelogue for analysis is Tour through England by Izabela Czartoryska neé Fleming.
Downloads
Bibliografia
Augé M., Nie miejsca: wprowadzenie do antropologii nadnowiczesności: fragmenty, „Teksty Drugie. Teoria literatury, krytyka, interpretacja” 2008, nr 4(112).
Barcz A., Przyroda – bliska czy daleka? Ekokrytyka i nowe sposoby poetyki odpowiedzialności za przyrodę w literaturze, „Anthropos?” 2012, 18–19, http://www.anthropos.us.edu.pl/anthropos10/texty/barcz.htm (dostęp: 29.12.2017).
Czartoryska I., Tour Through England. Manuskrypt zachowany w Bibliotece Czartoryskich w Krakowie. B Cz Ms 6006 (Ew XVII/607), przeł. Z. Żygulski jun. i A. Whelan, w: I. z Flemingów Czartoryska, Podróż po Anglii. Dziennik podróży po Anglii i Szkocji w roku 1790, Warszawa – Toruń 2015.
Fiedorczuk J., Ekokrytyka: bardzo krótkie wprowadzenie, „Fragile” 2013, http://fragile.net.pl/home/ekokrytyka-bardzo-krotkie-wprowadzenie (dostęp 28.12.2017).
Gęsina T., Co było przed geopoetyką? Kategoria przestrzeni w literaturoznawstwie polskim – rekonesans, „Postscriptum Polonistyczne” 2016, 1(17).
Iwasiów I., Czym jest dziś czytanie literatury?: ankieta, „Czytanie Literatury. Łódzkie studia literaturoznawcze” 2012, nr 1.
Kuziak M., Inny Mickiewicz, Gdańsk 2013.
Marshall Ch., Dull Elves and Feminists: A summary of Feminist Criticism of Jane Austen, “Journal of the Jane Austen Society of North America” 1992, #14.
Oldenburg R., The Great Good Place. Cafés, Coffee Shops, Bookstores, Bars, Hair Salons and Other Hangouts at the Heart of a Community, Cambridge 1999.
Packard Ch., Queer Cowboys: And Other Erotic Male Friendships in Nineteenth-Century American Literature, New York 2005.
Ramazani A., Bazregarzadeh E., An Ecocritical Reading of William Wordsworth’s Selected Poems, “English Language and Literature Studies” 2014, Vol. 4, No. 1.
Rewers E., Język i przestrzeń w poststrukturalistycznej filozofii kultury, Poznań 1996.
Ritz G., Nić w labiryncie pożądania: gender i płeć w literaturze polskiej od romantyzmu do postmodernizmu, przekł. z niem. B. Drąg, A. Kopacki, M. Łukasiewicz, Warszawa 2002.
Rybicka E., Geopoetyka. Przestrzeń i miejsce we współczesnych teoriach i praktykach literackich, Kraków 2014.
Rybicka E., Od poetyki przestrzeni do polityki miejsca: zwrot topograficzny w badaniach literackich, “Teksty Drugie. Teoria literatury, krytyka, interpretacja” 2008, nr 4(112).
Sikorska L., Księga Margery Kempe: użycia i nadużycia krytyki feministycznej a badania nad literaturą średniowiecza, w: Krytyka feministyczna. Siostra teorii i historii literatury, red. G. Kłosińska, L. Sikorska, Warszawa 2000.
Siwiec M., O kobiecie – „podrzędnicy”. Pytania o feminizm Krasińskiego, „Czytanie Literatury. Łódzkie studia literaturoznawcze” 2013, nr 2.
Smith D., „Queer Theory” Is Entering The Literary Mainstream, “The New York Times” 17.01.1998, http://www.nytimes.com/1998/01/17/books/queer-theory-is-entering-the-literary-mainstream.html (dostęp 1.01.2018).
Trześniewska A., Dziady cz. IV w zwierciadle ekosystemu romantycznego, „Polonistyka. Innowacja” 2017, nr 5.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2019 Tematy i Konteksty

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.