Korzystanie z internetu a poziom lęku i radzenie sobie ze stresem uczniów w okresie adolescencji

Autor

  • MARZENA KOWALUK-ROMANEK Doktor, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, Wydział Pedagogiki i Psychologii, Zakład Pedeutologii i Edukacji Zdrowotnej, Polska

Słowa kluczowe:

nadużywanie internetu adolescencja, lęk-cecha, lęk-stan, dyspozycyjne i sytuacyjne sposoby radzenia sobie ze stresem

Abstrakt

Dzięki urządzeniom mobilnym, „życie w sieci” stało się dla przeciętnego nastolatka jedną z głównych form strukturalizowania czasu. Oferta internetu jest niezwykle bogata, wręcz nieograniczona. Wirtualny świat otwiera przed młodym człowiekiem nowe perspektywy poznania, przyciąga kolorami, obrazami, możliwością łatwej komunikacji bez wychodzenia z domu. Wraz ze wzrostem popularności internetu rosną również obawy związane z jego nadmiernym lub niewłaściwym użytkowaniem. Zaprezentowane w niniejszym artykule badania własne dowodzą, że uczniowie nadużywający internetu mają wyższy poziom lęku-cechy i częściej doświadczają lęku- -stanu w porównaniu do swoich rówieśników. Są bardziej skłonni do spostrzegania jako zagrażających takich sytuacji, w których podlegają ocenie lub doświadczają porażki. W sytuacjach trudnych radzą sobie ze stresem, głównie koncentrując się na emocjach oraz poszukując wsparcia społecznego.

Opublikowane

2018-12-15

Jak cytować

KOWALUK-ROMANEK, M. (2018). Korzystanie z internetu a poziom lęku i radzenie sobie ze stresem uczniów w okresie adolescencji. Journal of Education, Technology and Computer Science, 26(4), 175–181. Pobrano z https://journals.ur.edu.pl/jetacomps/article/view/5761

Numer

Dział

SELECTED PROBLEMS OF SCHOOL EDUCATION