Procesy wzrokowe u osób ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się

Autor

  • MARZENA KOWALUK-ROMANEK Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej Lublin, Wydział Pedagogiki i Psychologii, Instytut Pedagogiki, Zakład Pedeutologii i Edukacji Zdrowotnej, Zakład Pedagogiki Kultury, Polska
  • RAFAŁ WAWER Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej Lublin, Wydział Pedagogiki i Psychologii, Insty-tut Pedagogiki, Zakład Pedeutologii i Edukacji Zdrowotnej, Zakład Pedagogiki Kultury, Polska

DOI:

https://doi.org/10.15584/eti.2017.4.23

Słowa kluczowe:

specyficzne trudności w uczeniu się, dysleksja, procesy wzrokowe, deficyty wzrokowe

Abstrakt

Trudności w uczeniu się są ciągle nierozwiązaną zagadką, fascynującym, otwartym obszarem eksploracji. W artykule zamieszczono podstawowe informacje na ich temat – rozważania terminologiczne, przyczyny i symptomy. Odwołano się do najnowszych klasyfikacji medycznych. W dalszej części przedstawiono doniesienia badawcze dotyczące procesów wzrokowych u osób z dysleksją. Duża różnorodność rozpoznawanych u nich deficytów wzrokowych i różnice w ich wyjaśnianiu powodują, iż w teoriach brakuje dokładnej informacji, w jaki sposób deficyty wzrokowe powodują trudności dyslektyczne. W tekście zaprezentowano najbardziej obiecujące koncepcje na ten temat. Artykuł stanowi wprowadzenie do opisanych w dalszej części czasopisma eye trackingowych badań weryfikacyjnych procesów wzrokowych u dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się.

Pobrania

Opublikowane

2017-12-15

Jak cytować

KOWALUK-ROMANEK, M., & WAWER, R. (2017). Procesy wzrokowe u osób ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. Journal of Education, Technology and Computer Science, 22(4), 176–183. https://doi.org/10.15584/eti.2017.4.23

Numer

Dział

PROBLEMY EDUKACJI FORMALNEJ I NIEFORMALNEJ

Inne teksty tego samego autora