Doświadczenia nauczycieli związane z rolą wychowawcy klasy w szkołach na terenie Podkarpacia

Autor

  • . . Politechnika Częstochowska, Wydział Zarządzania, Instytut Socjologii i Psychologii, Polska

DOI:

https://doi.org/10.15584/eti.2016.4.3

Słowa kluczowe:

szkoła, klasa, uczeń, wychowawca klasy, doświadczenia, autorytet, kompetencje

Abstrakt

W artykule podjęto temat istotny z punktu widzenia pedagogiki szkoły i pedeutologii odnoszący do wychowania w klasie. Autorka krótko przedstawia teoretyczne aspekty pracy wychowawcy klasy i argumentuje, jak ważne jest przygotowanie do niej kandydatów na nauczycieli. Praca z klasą wymaga bowiem odpowiedniego kierowania jej zasobami, uruchamiania wsparcia i pomocy, rozwijania dialogu i współpracy z różnymi podmiotami szkoły i środowiska, budowania autorytetu wśród uczniów. Powstaje zatem pytanie: Czy do tych trudnych ról i zadań nauczyciel jest przygotowany? Badania własne dowodzą, że doświadczenia nauczycieli związane z rolą wycho-wawcy klasy są nie zawsze pozytywne, choć często nauczyciele je afirmują. Wymagają bowiem wysokich kompetencji interpretacyjnych, prakseologicznych, komunikacyjnych i społecznych, etyczno-moralnych i krytyczno-twórczych, aby nauczyciel działał odpowiedzialnie i skutecznie. Istotne są też kompetencje do radzenia sobie ze stresem, jakiego nauczyciel doświadcza. Istnieje więc potrzeba ich kształtowania.

Opublikowane

2016-12-15

Jak cytować

., . (2016). Doświadczenia nauczycieli związane z rolą wychowawcy klasy w szkołach na terenie Podkarpacia. Journal of Education, Technology and Computer Science, 18(4), 37–44. https://doi.org/10.15584/eti.2016.4.3

Numer

Dział

SELECTED PROBLEMS OF SCHOOL EDUCATION