Z pragmatyki działalności instruktorów szkolenia ideologicznego nauczycieli u schyłku okresu stalinowskiego na przykładzie miasta Tarnowa i powiatu tarnowskiego

Autor

  • Paweł Juśko Polskie Towarzystwo Historyczne Oddział w Tarnowie

DOI:

https://doi.org/10.15584/kpe.2020.8.3

Słowa kluczowe:

oświata w Polsce Ludowej, szkolenie ideologiczne nauczycieli; indoktrynacja, instruktorzy samokształcenia ideologicznego, Związek Nauczycielstwa Polskiego, Tarnów, powiat tarnowski

Abstrakt

Artykuł dotyczy problematyki organizacji akcji masowego szkolenia ideologicznego nauczycieli w Polsce Ludowej w latach 1949–1956. Obejmuje jej wycinek związany z działalnością powiatowych instruktorów samokształcenia ideologicznego, którzy byli niezwykle istotnym ogniwem tego procesu, realizowanego przez Związek Nauczycielstwa Polskiego. Opracowanie skupia się na praktycznej stronie ich aktywności, polegającej przede wszystkim na organizacji, prowadzeniu i nadzorze nad pracą zespołów szkolenia ideologicznego w szkołach. Temat ten jest przedstawiony na przykładzie działalności instruktorów miasta Tarnowa i powiatu tarnowskiego, u schyłku okresu stalinizmu w PRL. Celem masowego szkolenia ideologicznego była indoktrynacja środowiska nauczycielskiego, tak aby uczący byli gotowi do realizacji nowych programów nauczania, zaznajomili się z nową terminologią filozofii, socjologii i ekonomii politycznej, a także naukami pedagogicznymi opartymi na marksizmie-leninizmie. Tym samym mieli włączyć się w budowanie socjalistycznego państwa, zgodnie z oczekiwaniami partii komunistycznej.

Pobrania

Opublikowane

2020-12-15

Jak cytować

Juśko, P. (2020). Z pragmatyki działalności instruktorów szkolenia ideologicznego nauczycieli u schyłku okresu stalinowskiego na przykładzie miasta Tarnowa i powiatu tarnowskiego. KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA, 8, 32–46. https://doi.org/10.15584/kpe.2020.8.3

Numer

Dział

Historyczne źródła, ciągłość i zmiana myśli edukacyjnej