From the pragmatics of the activities of the ideological training instructors of teachers at the end of the Stalinist period on the example of the city of Tarnów and the Tarnów poviat
DOI:
https://doi.org/10.15584/kpe.2020.8.3Keywords:
education in the People's Republic of Poland, the ideological training of teachers, indoctrination, ideological training instructors, the Polish Teachers’ Union, the city of Tarnów, the Tarnów poviatAbstract
The article concerns the organization of mass ideological training of teachers in People's Poland in the years 1949-1956. It includes a section related to the activity of poviat ideological training instructors of teachers who were an extremely important link in this process, carried out by the Polish Teachers' Union. The study focuses on the practical side of their activity, consisting primarily in the organization, management and supervision of the work of ideological training team schools. This topic is presented based on the example of the activities of the instructors of the city of Tarnów and the Tarnów poviat, at the end of the Stalinist period in the Polish People's Republic. The aim of mass ideological training was to indoctrinate the teaching community so that teachers were ready to implement new curricula, became familiar with the new terminology of philosophy, sociology and political economy, as well as pedagogical sciences based on Marxism-Leninism. Thus, they were to contribute to building a socialist state, in line with the expectations of the communist party.
Downloads
References
Chmielewski W. J., Kształcenie nauczycieli w okresie ideologizacji szkolnictwa (1944–1956), Wydawnictwo Neriton, Warszawa 2006 .
Cieśleńska B., Wkład Związku Nauczycielstwa Polskiego w Płocku w dokształcanie i doskonalenie nauczycieli w latach 1945–1989, „Rocznik Towarzystwa Naukowego Płockiego” 2018, nr 10, s. 55–82.
Dormus K., Wizerunek nauczyciela na łamach „Ruchu Pedagogicznego” i „Nowej Szkoły” w latach 1945–1956 [w:] R. Grzybowski (red.), Zaangażowanie? Opór? Gra? Szkic do portretu nauczyciela w latach PRL-u, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń, 2013, s. 443–454.
Grześ B., ZNP w Polsce Ludowej [w:] B. Grześ (red.), Związek Nauczycielstwa Polskiego. Zarys dziejów 1905–1985, Instytut Wydawniczy Związków Zawodowych, Warszawa 1986, s. 365-592.
Grześ B., Związek Nauczycielstwa Polskiego od korzeni do współczesności, Związek Nauczycielstwa Polskiego, Warszawa 2000.
Juśko P., Konferencje rejonowe jako forma doskonalenia zawodowego nauczycieli na przykładzie szkół podstawowych Tarnowa i powiatu tarnowskiego w latach 1945–1975, „Krakowskie Studia Małopolskie” 2011, nr 15, s. 422–438.
Juśko P., Nauczyciele szkół podstawowych Tarnowa i powiatu tarnowskiego w Związku Nauczycielstwa Polskiego w latach 1945–1975 [w:] E. Juśko, C. Sterkowicz (red.), Studia do dziejów
Związku Nauczycielstwa Polskiego w Tarnowie i w powiecie tarnowskim. W 70. rocznicę powstania Tajnej Organizacji Nauczycielskiej, Tarnów 2009, Zarząd Oddziału Związku Nauczycielstwa Polskiego w Tarnowie, s. 43–67.
Juśko P., Szkolenie ideologiczne kadr nauczycielskich szkół podstawowych Tarnowa i powiatu tarnowskiego w latach 1949–1956, „Tarnowskie Studia Historyczne” 2009, t. 1, s. 60-76.
Kosińki K., O nową mentalność. Życie codzienne w szkołach 1945–1956, Wydawnictwo Trio, Warszawa 2000.
Koźmian D., Przemiany polityczno-ustrojowe w Polsce i ich wpływ na formowanie oblicza wychowawczego szkoły w latach 1949–1956 [w:] E. Gorloff, R. Grzybowski, A. Kołakowski (red.), Edukacja w warunkach zniewolenia i autonomii (1945–2009), Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2010, s. 29–41.
Kryńska E., Mauersberg S., Indoktrynacja młodzieży szkolnej w Polsce w latach 1945–1956, Trans Humana, Białystok 2003.
Mauersberg S., Indoktrynacja komunistyczna nauczycieli polskich w latach 1947–1956, [w:] R. Grzybowski (red.), Oświata, wychowanie i kultura w rzeczywistości społeczno-politycznej Polski Ludowej (1945–1989). Rozprawy i szkice, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2005, s. 115–123.
Mielczarek F., Ideologiczno-polityczna indoktrynacja nauczycieli w Polsce w latach 1945-1956, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole 1997.
Radziszewska M. J., Nauczyciele szkół powszechnych i podstawowych na Warmii i Mazurach (1945–1956), Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2011.
Ryba M., Szkoła w okowach ideologii. Szkolna propaganda komunistyczna w latach 1944–1956, Fundacja Servire Veritati Instytut Edukacji Narodowej, Lublin 2006.
Sterkowicz C., Związek Nauczycielstwa Ludowego, Związek Nauczycieli Szkół Powszechnych, Związek Nauczycielstwa Polskiego [w:] S. Potępa (red.), Tarnów. Wielki Przewodnik, t. 7 Zawale, Tarnowskie Towarzystwo Kulturalne, Tarnów 2000, s. 41–60.
Szuba L., Polityka oświatowa państwa polskiego w latach 1944–1956, Towarzystwo Naukowe KUL, Lublin 2002.
Zawadka K., Partia a oświata w latach 1949–1956 na przykładzie Komitetu Wojewódzkiego PZPR w Lublinie [w:] P. Gasztold-Senia, Ł. Kamiński (red.), Letnia szkoła historii najnowszej 2011, Instytut Pamięci Narodowej, Warszawa 2012, s. 31–41.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.