Functioning of postgraduate studies in variable society
DOI:
https://doi.org/10.15584/kpe.2017.5.19Keywords:
education, postgraduate studies, motivation, qualification, trainingAbstract
The article is a multiperspective attempt to show cognitive and analytic problematics of postgraduate studies. It contains empirical data collected with questionnaire responded by students of postgraduate studies in Kraków. Basing on the observation of this educational reality as well as on opinion of students, the author obtained realistic view of this topic. Postgraduate studies become more common way of completing and modifying general and vocational education. This form of educational development has its social, vocational and educational conditions. It is also connected with educationl aspiration, specialisation and pursuance of profession or residence place. The text presents the most important aspects which determine development of postgraduate studies and other forms of vocational education. The author distinguishes dominant factors inspiring young people to self- educatin and development: personal motivation; professional aspiration; the need of increasing the prestige in environment; the chance of further education for working people; increasing requirements of professional qualifications; accessibility and diversity of studies organization; convenient place and time of education proces; social competition inspiring to salf- education; significance of postgraduate studies; increase of value of education.
Downloads
References
Aleksander T., Studia podyplomowe elementem całożyciowej edukacji (specyfika, funkcje), [w:] Całożyciowe uczenie się jako wyzwanie dla teorii i praktyki edukacyjnej, red. E. Solarczyk-Ambrozik, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2013, s. 159–174.
Aleksander T., Andragogika. Podręcznik akademicki. Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji, Wyd. II uzupełnione. Radom–Kraków 2013.
Kluzowicz J., Studia podyplomowe jako szansa edukacyjna i zawodowa dla osób dorosłych – motywy podejmowania nauki na studiach podyplomowych, [w:] Edukacja dorosłych jako czynnik rozwoju społecznego, red. T. Aleksander, Wydawnictwo Naukowe Instytutu Eksploatacji, Radom 2010, s. 108–118.
Orkwiszewska A., Studia podyplomowe przygotowania pedagogicznego w systemie edukacji ustawicznej, [w:] Edukacja ustawiczna w szkołach wyższych – od idei do praktyki, red. J. Góralska, J. Półturzycki, Wydawnictwo ITE, Płock–Toruń 2004, s. 301–308.
Półturzycki J., Spór o kształcenie ustawiczne. Polemiki i analizy, Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii i Eksploatacji, Radom 2016.
Półturzycki J., Akademicka edukacja dorosłych, Rozdział VII. Studia podyplomowe, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 1994, s. 143–159.
Rosner J., Studia podyplomowe w wyższych uczelniach technicznych i ekonomicznych, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1968.
Sanecki G., Oczekiwania edukacyjne i ich realizacja na studiach podyplomowych w Instytucie Pedagogiki UMCS, [w:] Edukacja dorosłych jako czynnik rozwoju społecznego, red. T. Aleksander, Wydawnictwo Naukowe Instytutu Eksploatacji, Radom 2010, s. 71–81.
Szarota Z., Litawa A., Studia podyplomowe jako forma kształcenia ustawicznego (z uwzględnieniem opinii słuchaczy) [w:] Edukacja dorosłych jako czynnik rozwoju społecznego, red. T. Aleksander, Wydawnictwo Naukowe Instytutu Eksploatacji, Radom 2010, s. 9–20.
Wereszczyński K., Studia podyplomowe jako forma edukacji ustawicznej nauczycieli, w: Edukacja ustawiczna w szkołach wyższych – od idei do praktyki, Wydawnictwo ITE, Płock–Toruń 2004, s. 309–314.
Wójcicka M., Kształcenie podyplomowe w krajach Europy Zachodniej. Komunikaty z badań, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa–Łódź 1985.
Zakrzewska Z., Kowalski J., Efekty studiów podyplomowych w wyższych uczelniach technicznych, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1978.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.