Wychowanie do twórczości w teorii i praktyce edukacji wczesnoszkolnej

Autor

  • Sławomira Pusz Uniwersytet Rzeszowski

DOI:

https://doi.org/10.15584/kpe.2016.4.13

Słowa kluczowe:

wychowanie do twórczości, badanie kreatywności, płynności, giętkości, oryginalności myślenia wśród uczniów edukacji wczesnoszkolnej

Abstrakt

Artykuł prezentuje pokrótce historię rozwoju myśli wychowania do twórczości, przedstawiając postacie najbardziej zasłużonych polskich pedagogów i psychologów, którzy wnieśli istotny wkład w rozwój dyscypliny zwanej pedagogiką twórczości. W treści zawarte są także odniesienia do praktyki wychowania do twórczości ze szczególnym uwzględnieniem edukacji wczesnoszkolnej. Wskazuje na uwarunkowania prawne aktualnej praktyki pedagogicznej w zakresie działań rozwijających postawę twórczą uczniów klas I–III oraz prezentuje wyniki badań myślenia twórczego w poszczególnych aspektach: płynności, giętkości i oryginalności myślenia oraz wrażliwości na problemy. Test badający zdolność myślenia twórczego zastosowano wobec 204 uczniów klas III oraz 10 nauczycieli uczących w tych klasach. Analiza badań wykazała, że uczniowie prezentują średni poziom myślenia twórczego, pomimo że tylko w 1 klasie nauczyciel stosował dodatkowy program stymulujący kreatywność i twórczość uczniów.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Bieluga K., Rozpoznawanie i stymulowanie cech inteligencji oraz myślenia twórczego w domu i szkole, Kraków 2009.

Cudowska A., Edukacja twórcza jako wspomaganie dziecka w rozwoju – mit czy rzeczywistość? [w:] Edukacja dziecka – mity i fakty, red. E. Jaszczyszyn, J. Szada-Borzyszkowska, Białystok 2010.

Czelakowska D., Stymulacja kreatywności językowej dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Kraków 2005.

Dobrołowicz W., Psychologia twórczości w zarysie, Warszawa 1982.

Jąder M., Krok …w kierunku kreatywności. Program stymulowania twórczości na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, Kraków 2005.

Krasoń K., Skala postaw twórczych versus odtwórczych. Podręcznik do testu w wersji dla szkoły podstawowej klas I–III, Kraków 2011.

Kujawiński J., Rozwijanie aktywności twórczej uczniów klas początkowych, Warszawa 1990.

Nęcka E., Psychologia twórczości, Gdańsk 2005.

Pietrasiński Z., Myślenie twórcze, Warszawa 1969.

Popek S., Analiza psychologiczna twórczości plastycznej dzieci i młodzieży, Warszawa 1978.

Pusz S., Rozwijanie aktywności twórczej uczniów klas I–III w propozycjach aktualnych programów kształcenia [w:] Odkrywanie talentów: wybrane problemy diagnozy, wspierania rozwoju i edukacji, red. K. Barłóg, A. Mach, M. Zaborniak-Sobczak, Rzeszów 2012.

Rozporządzenie MEN z dn. 30.05 2014 r., DzU z 18.06.2014, poz. 803, zał. nr 2.

Stawinoga R., Twórczość językowa dziecka w teorii i praktyce edukacyjnej, Lublin 2007.

Szmidt K.J., Pedagogika twórczości, Gdańsk 2007.

Szmidt K.J., Bonar J., Żywioły: lekcje twórczości w nauczaniu zintegrowanym, Warszawa 1998.

Tocka M., Kolorowe zadania: ćwiczenia wspierające rozwój zdolności twórczych dzieci w młodszym wieku szkolnym, cz. 1 i 2, Kraków 2003.

Uszyńska-Jarmoc J., Podróże. Skarby. Przygoda. Podręcznik i program rozwijania twórczości, samoświadomości oraz dyspozycji autokreacyjnych dzieci klas I–III, Białystok 2005.

Uszyńska-Jarmoc J., Twórcza aktywność dziecka. Teoria – rzeczywistość – perspektywy rozwoju, Białystok 2003.

Zborowski J., Rozwijanie aktywności twórczej dzieci, Warszawa 1986.

Pobrania

Opublikowane

2016-12-15

Jak cytować

Pusz, S. (2016). Wychowanie do twórczości w teorii i praktyce edukacji wczesnoszkolnej. KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA, 4, 207–215. https://doi.org/10.15584/kpe.2016.4.13

Numer

Dział

Rodzina i szkoła - wspólne obszary kształcenia, wychowania i opieki