Wychowanie do twórczości w teorii i praktyce edukacji wczesnoszkolnej
DOI:
https://doi.org/10.15584/kpe.2016.4.13Słowa kluczowe:
wychowanie do twórczości, badanie kreatywności, płynności, giętkości, oryginalności myślenia wśród uczniów edukacji wczesnoszkolnejAbstrakt
Artykuł prezentuje pokrótce historię rozwoju myśli wychowania do twórczości, przedstawiając postacie najbardziej zasłużonych polskich pedagogów i psychologów, którzy wnieśli istotny wkład w rozwój dyscypliny zwanej pedagogiką twórczości. W treści zawarte są także odniesienia do praktyki wychowania do twórczości ze szczególnym uwzględnieniem edukacji wczesnoszkolnej. Wskazuje na uwarunkowania prawne aktualnej praktyki pedagogicznej w zakresie działań rozwijających postawę twórczą uczniów klas I–III oraz prezentuje wyniki badań myślenia twórczego w poszczególnych aspektach: płynności, giętkości i oryginalności myślenia oraz wrażliwości na problemy. Test badający zdolność myślenia twórczego zastosowano wobec 204 uczniów klas III oraz 10 nauczycieli uczących w tych klasach. Analiza badań wykazała, że uczniowie prezentują średni poziom myślenia twórczego, pomimo że tylko w 1 klasie nauczyciel stosował dodatkowy program stymulujący kreatywność i twórczość uczniów.Pobrania
Opublikowane
2016-12-15
Jak cytować
Pusz, S. (2016). Wychowanie do twórczości w teorii i praktyce edukacji wczesnoszkolnej. KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA, 4, 207–215. https://doi.org/10.15584/kpe.2016.4.13
Numer
Dział
Rodzina i szkoła - wspólne obszary kształcenia, wychowania i opieki
Licencja
Prawa autorskie (c) 2016 KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.