Synkretyczny charakter pojęcia wyobraźni poetyckiej i jej odmiany

Autor

DOI:

https://doi.org/10.15584/kpe.2021.9.14

Słowa kluczowe:

wyobraźnia poetycka, archetyp, pola semantyczne, krytyka mitograficzna, K.I. Gałczyński

Abstrakt

Celem artykułu sytuującego się w kręgu badań literaturoznawczych jest próba ukazania pojęcia wyobraźni poetyckiej jako zjawiska synkretycznego i głęboko zakotwiczonego w tradycji poetyckiej. Autorka traktuje poezję jako sztukę znaczeń i jako sposób werbalizacji świata obiektywnego lub świata, w którym dominuje fantazja i wyobraźnia. Wyobraźnia jest pojęciem bardzo złożonym, kryjącym wiele często odrębnych treści, co autorka artykułu starała się pokazać na przykładzie twórczości K.I. Gałczyńskiego, jednego z najznakomitszych kreatorów wyobraźni poetyckiej.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Asmus W.F., Twórcy filozofii burżuazyjnej F. Bacon i R. Kartezjusz [w:] Krótki zarys historii filozofii, red. M.T. Jowczuk, T.I.Ojzerman, I.J. Szczipanow, przeł. M. Drużkowski i in., Warszawa 1968.

Baluch A., Socrealistyczna topika w „dziecięcych” wierszach Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego [w:] Dzieło i życie Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego, red. A. Kulawik, J. Ossowski, Kraków 2005.

Bachelard G., Wyobraźnia poetycka, przekł. H. Chudak, A. Tatarkiewicz, Warszawa 1975.

Bachelard G., Napastliwość i poezja nerwowa [w:] G. Bachelard, Wyobraźnia poetycka, przekł. H. Chudak, A. Tatarkiewicz, Warszawa 1975.

Jaroszyński P., Metafizyka i sztuka, Radom 2002.

Mickiewicz A., Księga II: Zamek [w:] Pan Tadeusz, Warszawa 1973.

Słownik terminów literackich, red. J. Sławiński, Wrocław 1988.

Wilkoń T., Poematy Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego, Katowice 2010.

Wilkoń A., Był sad [w:] Z dziejów języka literatury polskiej, Katowice 2001.

Pobrania

Opublikowane

2021-12-15

Jak cytować

Wilkoń, T. (2021). Synkretyczny charakter pojęcia wyobraźni poetyckiej i jej odmiany. KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA, 9, 259–267. https://doi.org/10.15584/kpe.2021.9.14

Numer

Dział

Psychologia wobec współczesnych problemów edukacyjnych i wychowawczych