Synkretyczny charakter pojęcia wyobraźni poetyckiej i jej odmiany
DOI:
https://doi.org/10.15584/kpe.2021.9.14Słowa kluczowe:
wyobraźnia poetycka, archetyp, pola semantyczne, krytyka mitograficzna, K.I. GałczyńskiAbstrakt
Celem artykułu sytuującego się w kręgu badań literaturoznawczych jest próba ukazania pojęcia wyobraźni poetyckiej jako zjawiska synkretycznego i głęboko zakotwiczonego w tradycji poetyckiej. Autorka traktuje poezję jako sztukę znaczeń i jako sposób werbalizacji świata obiektywnego lub świata, w którym dominuje fantazja i wyobraźnia. Wyobraźnia jest pojęciem bardzo złożonym, kryjącym wiele często odrębnych treści, co autorka artykułu starała się pokazać na przykładzie twórczości K.I. Gałczyńskiego, jednego z najznakomitszych kreatorów wyobraźni poetyckiej.
Downloads
Bibliografia
Asmus W.F., Twórcy filozofii burżuazyjnej F. Bacon i R. Kartezjusz [w:] Krótki zarys historii filozofii, red. M.T. Jowczuk, T.I.Ojzerman, I.J. Szczipanow, przeł. M. Drużkowski i in., Warszawa 1968.
Baluch A., Socrealistyczna topika w „dziecięcych” wierszach Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego [w:] Dzieło i życie Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego, red. A. Kulawik, J. Ossowski, Kraków 2005.
Bachelard G., Wyobraźnia poetycka, przekł. H. Chudak, A. Tatarkiewicz, Warszawa 1975.
Bachelard G., Napastliwość i poezja nerwowa [w:] G. Bachelard, Wyobraźnia poetycka, przekł. H. Chudak, A. Tatarkiewicz, Warszawa 1975.
Jaroszyński P., Metafizyka i sztuka, Radom 2002.
Mickiewicz A., Księga II: Zamek [w:] Pan Tadeusz, Warszawa 1973.
Słownik terminów literackich, red. J. Sławiński, Wrocław 1988.
Wilkoń T., Poematy Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego, Katowice 2010.
Wilkoń A., Był sad [w:] Z dziejów języka literatury polskiej, Katowice 2001.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2021 KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.