The word-image relationship in character creating in the media discourse (sketch based on the articles material from the sport theme in the e-press)

Authors

  • Wioletta Kochmańska Uniwersytet Rzeszowski

Abstract

The relation of image and words as a mechanism for creating an image of a person who is the subject of this object relation set in sport broadcasts available in editions of e-press was shown in this paper. It was pointed out that the text profiling of the subject image is a complex mental process that uses both elements of iconic vetting and hidden in the words of knowledge about this vetting.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bauer Z., 2004, Gatunki dziennikarskie [w:] Dziennikarstwo i świat mediów, red. Z. Bauer, E. Chudziński, Kraków, s. 143–149.

Bobryk J., 2001, Spadkobiercy Teuta. Ludzie i media, Warszawa.

Chmielewski A., 2001, Media – etyka – polityka. Przyczynek do politycznej archeologii mediów, [w:] Nowe media. Nowe w mediach, red. I. Borkowski, A. Woźny, Wrocław, s. 25–33.

Filipczak A., 2010, O informacji i perswazji w dyskursie prasowym [w:] Sytuacja komunikacyjna i jej parametry. I monografia z cyklu Sytuacje – komunikacja – konteksty, red. G. Sawicka, Bydgoszcz, s. 287–295.

Fleischer M., 1994, Problemy i hipotezy systemowej teorii kultury. Podstawy empirycznych badań tekstów i kultury, Wrocław.

Kochmańska W., 2009, Wykładniki modalności epistemicznej w zapowiedziach programów telewizyjnych (Program Pierwszy Telewizji Polskiej) [w:] Współczesne media. Status. Aksjologia. Funkcjonowanie, t. 1, red. I. Hofman, D. Kępa-Figura, Lublin, s. 433–438.

Kolman K., 2012, Sacrum telewizyjnej twarzy [w:] Współczesne media. Kryzys w mediach, t. 2, red. I. Hofman, D. Kępa-Figura, Lublin, s. 181–187.

Laskowska E., 2010, Niektóre składniki sytuacji komunikacyjnej [w:] Sytuacja komunikacyjna i jej parametry. I monografia z cyklu Sytuacje – komunikacja – konteksty, red. G. Sawicka, Bydgoszcz, s. 70–76.

Makowska M., 2013, Jakim językiem mówią tekst i obraz? O relacji tekst–obraz na przykładzie demotywatorów, „Tekst i Dyskurs – Text und Dyskurs”, nr 6, s. 169–184.

Nocoń J., 2006, Wpływ nowych mediów na architektonikę tekstu dydaktycznego [w:] Teksty kultury 2. Oblicza komunikacji XXI wieku, red. J. Mazur, M. Rzeszutko-Iwan, Lublin, s. 279–299.

Nowak P., 2006, Informowanie w przestrzeni komunikacji medialnej [w:] Nowe zjawiska w języku, tekście i komunikacji, red. A. Naruszewicz-Duchlińska, M. Rutkowski, Olsztyn, s. 250–257.

Piątkowska-Stepaniak W., 2010, Prasa kruszy demokrację. Dokąd wiodą nas media [w:] Współczesne media. Wolne media?, t. 2, red. I. Hofman, D. Kępa-Figura, Lublin, s. 7–19.

Piekot T., 2007, Obraz świata w polskich wiadomościach dziennikarskich – propozycja metody rekonstrukcji [w:] Kreowanie światów w języku mediów, red. P. Nowak, R. Tokarski, Lublin, s. 69–85.

Sartori G., 2007, Homo videns. Telewizja i postmyślenie, Wrocław.

Wojtak M., 2004, Gatunki prasowe, Lublin.

Wojtak M., 2009, Metamorfozy gatunków prasowych [w:] Współczesne media. Status. Aksjologia. Funkcjonowanie, t. 1, red. I. Hofman, D. Kępa-Figura, Lublin, s. 362–372.

Published

2014-12-30

How to Cite

Kochmańska, W. (2014). The word-image relationship in character creating in the media discourse (sketch based on the articles material from the sport theme in the e-press). Słowo. Studia językoznawcze, (5), 114–131. Retrieved from https://journals.ur.edu.pl/slowo/article/view/10774

Issue

Section

ROZPRAWY I ARTYKUŁY