Twórczość Bogdana Czaykowskiego w kręgu Oficyny Poetów i Malarzy
DOI:
https://doi.org/10.15584/tik.2024.15Słowa kluczowe:
Bogdan Czaykowski, Oficyna Poetów i Malarzy, poezja polska XX wieku, literatura emigracyjna, polski ruch wydawniczy na uchodźstwieAbstrakt
The article concerns the problem of cooperation between Bogdan Czaykowski and Poets’ and Painters’ Press. This cooperation was not permanent and regular, but it lasted with breaks for fourteen years - from 1957 to 1971. During this time, Czaykowski published two volumes of poetry at OPiM - his debut titled Trzciny czcionek in 1957 and the poem Sura. Wiersze in 1961. From 1967, he also published his poems (21 works in total), translations of poems from English into Polish (5 works by Michael Bullok) and critical literary sketches (one in Polish about the work of Tadeusz Peiper and two in English devoted to poetry by Leopold Staff and Czesław Miłosz). "Oficyna Poetów" also published three translations into English of Bogdan Czaykowski's poems by Adam Czerniawski, and the fifth of Jan Brzękowski's essays from the series Rozmowa z sobowtórem, published in the magazine, is devoted to Czaykowski's achievements. The article proves that the poet's cooperation with Krystyna and Czesław Bednarczyk was mutually beneficial.
Downloads
Bibliografia
Bartos E., Ogród utracony. O doświadczeniu seksualności w poezji Bogdana Czaykowskiego, w: Kontynenty, t. 2: Studia i szkice o twórczości Bogdana Czaykowskiego, red. M. Rabizo-Birek, B. Szałasta-Rogowska, Katowice–Rzeszów 2021, s. 181–193.
Bednarczyk C., W podmostowej arkadzie. Wspomnienia drukarza i wydawcy londyńskiej oficyny, Londyn 2003.
Brzękowski J., Piąta rozmowa z sobowtórem, „Oficyna Poetów” 1969, nr 2.
Budzik J., Zadomowienie w przestrzeni świata. Bogdan Czaykowski – poeta uniwersum, w: tejże, Zadomowieni i wyobcowani. O sytuacji pisarzy polskich w Kanadzie, Kraków–Toronto 2013, s. 37–103.
Bullock M., Krótkowidz, Klątwa, Moje słowa i ślimak, Wiersz miłosny, Zmarły człowiek spływa rzeką, tł. B. Czaykowski, „Oficyna Poetów” 1970, nr 3 (18), s. 17–18.
Chwastyk-Kowalczyk J., „Oficyna Poetów” – niszowy kwartalnik literacko-artystyczny (1966–1980), „Rocznik Historii Prasy Polskiej” 2013, t. XVI, z. 2 (32).
Czaykowski B., Jodrell Bank; Garden; Threnos (for J. Palach), tł. A. Czerniawski. „Oficyna Poetów”, nr 1 (16), s. 23–24.
Czaykowski B., Myśl i jej ujęcie w poezji polskiej: od Norwida do Czerniawskiego, w: Literatura utracona, poszukiwana czy odzyskana. Wokół problemów emigracji. Studia i szkice, red. Z. Andres, J. Wolski. Rzeszów 2003, s. 13–32.
Czaykowski B., Niepokój; Noc; Tworzę archetyp; Tranzytem, „Oficyna Poetów” 1969, nr 2, s. 16–17.
Czaykowski B., Notatnik z wyprawy; Ojcowe lasy; Wyznania aferzysty (dla primo voto J.J.); Tradycje miłości; Ballada; Egocentryzm; Futuryzm; Komunikat harpie & co; Na marginesie sztuki Weissa; Neo-sielanka z Scientific American; Trup-in drive-in; Z gór skalistych, „Oficyna Poetów” 1969, nr 1, s. 11–15.
Czaykowski B., Poetyka Tadeusza Peipera: uwagi krytyczne, „Oficyna Poetów” 1968, nr 4, s. 10–12.
Czaykowski B., Sura. Wiersze, Oficyna Poetów i Malarzy, Londyn 1961.
Czaykowski B., The Fly and the Flywheel: Some Reflections on the Poetry of Czesław Miłosz, „Oficyna Poetów” 1971, nr 4, s. 25–28.
Czaykowski B., The Unloquacious Craftsman, „Oficyna Poetów” 1971, nr 2, s. 32–34.
Czaykowski B., Trzciny czcionek, Oficyna Poetów i Malarzy, Londyn 1957.
Czykowski B., Refleksje: inc. Opowiedz im...; II. inc. Oto twoja ojczyzna; V. inc. Opowiedz im o gwarze...; VI. inc. Hamleta nie będzie się grać...; VII. inc. Koncertu słucham, „Oficyna Poetów” 1967, nr 3, s. 18
Jaksiński J., Bogdan Czaykowski (Na marginesie wierszy), „Merkuriusz Polski” 1957, nr 1–2, s. 8.
Jastrzębski J., Nowinki londyńskie – debiut poetycki, „Syrena” [Paryż] 1957, nr 31/32, s. 5.
Kalendarium życia i twórczości Bogdana Czaykowskiego, w: Kontynenty, t. 2: Studia i szkice o twórczości Bogdana Czaykowskiego, red. M. Rabizo-Birek, B. Szałasta-Rogowska, Katowice–Rzeszów 2021, s. 617–620.
Lam A., Poprawki Czaykowskiego, w: Kontynenty, t. 2: Studia i szkice o twórczości Bogdana Czaykowskiego, red. M. Rabizo-Birek, B. Szałasta-Rogowska, Katowice–Rzeszów 2021.
Leska M., Londyńska Oficyna Poetów i Malarzy Czesława i Krystyny Bednarczyków w latach 1949–1995, Londyn 1998.
Ławrynowicz Z., Krytyk i poeta, „Merkuriusz Polski” 1957, nr 3, s. 8.
Niesporek K., Cisza ogrodu. O jednym wierszu Bogdana Czaykowskiego, w: Kontynenty, t. 2: Studia i szkice o twórczości Bogdana Czaykowskiego, red. M. Rabizo-Birek, B. Szałasta-Rogowska, Katowice–Rzeszów 2021, s. 219–236.
Osiński J., Bogdan Czaykowski i Kazimierz Wierzyński. Portret podwójny, w: Kontynenty, t. 2: Studia i szkice o twórczości Bogdana Czaykowskiego, red. M. Rabizo-Birek, B. Szałasta-Rogowska, Katowice–Rzeszów 2021, s. 379–391.
Pasterski J., Od „dwuzwierciadła” do ziemi-ojczyzny. Poetyckie zakorzenienia Bogdana Czaykowskiego, w: tegoż, Inne wyzwania. Poezja Bogdana Czaykowskiego i Andrzeja Buszy w perspektywie dwukulturowości. Rzeszów 2011, s. 96–197.
Szałasta-Rogowska B., Rola Bogdana Czaykowskiego w życiu literackim polskiego Londynu w latach 1955–1962, w: Życie literackie drugiej emigracji niepodległościowej (III), red. J. Kryszak, Toruń 2008, s. 105–114.
Szałasta-Rogowska B., Urodzony z piołunów. O poezji Bogdana Czaykowskiego, Katowice–Toronto 2005.
Wysocka J., Londyńska Oficyna Poetów i Malarzy (1949–2011), „Zeszyty Naukowe Towarzystwa Doktorantów UJ. Nauki Humanistyczne”, nr 11 (2/2015).
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Kategorie
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Tematy i Konteksty

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.