Historia jako trauma: śmierć, przemoc i strata w poezji Tarasa Melnyczuka
DOI:
https://doi.org/10.15584/tik.2019.24Słowa kluczowe:
Taras Melnyczuk, współczesna poezja ukraińska, trauma, przemoc, językAbstrakt
Artykuł analizuje połączenie kluczowych motywów obecnych w poezji Tarasa Melnyczuka poprzez koncepcje traumy i przemocy. Ciało, dom i język są głównymi elementami składowymi rodzimej przestrzeni, a ich radykalne zniszczenie jest kluczowym motywem w poezji Melnyczuka. Z jednej strony poeta odwołuje się do holistycznego, spójnego, utartego języka folkloru i mitologii jako zwierciadła idyllicznego i nierozdrobnionego świata. Z drugiej strony, podział i fragmentacja rozumiana jako przemoc w stosunku do holistycznego języka stają się jedynym sposobem opisywania przewrotnego i brutalnego świata w okolicznościach, w których nie istnieje już taki język, który mógłby go wyrazić.
Downloads
Bibliografia
Alexander J. C. 2012. Trauma: A Social Theory. Cambridge: Polity Press.
Ashcroft B., Griffiths G., Tiffin H., 2007. Post-colonial studies: the key concepts. New York: Routledge.
Berger J., 1997. “Review: trauma and literary theory”. Contemporary Literature, vol. 38, 3: 569–582.
Caruth C.,1995. “Introduction”. In Trauma: Explorations in Memory, ed. Cathy Caruth. Baltimore and London: John Hopkins University Press: 3–12.
Caruth C., 1996. Unclaimed Experience: Trauma, Narratives, and History. Baltimore and London: Johns Hopkins University.
Caruth C., 2009. “Travma, vremia i istoriya”. In Travma:punkty: Sbornik Statey, ed. Serguei Oushakine and Yelena Trubina. Moskva: Novoye literaturnoye obozreniye: 561–581.
Felman S.,. 2002. The Juridical Unconscious: Trials and Traumas in the Twentieth Century. Cambridge: Harvard University Press.
Hartman G. H. 1995. “On traumatic knowledge and literary studies”. New Literary History, vol. 26, 3 Higher Education: 537–563.
Melnyczuk L., 2012. Silent Memories, Traumatic Lives: Ukrainian Migrant Refugees in Western Australia. Western Australian Museum.
Mel’nychuk T., 1990. Kniaz’ Rosy. Kyyiv: A-BA-BA-HA-LA-MA-HA.
Mitchell J., 2009. “Travma, priznaniye i mesto yazyka”. In Travma:punkty: Sbornik Statey, ed. Serguei Oushakine and Yelena Trubina. Moskva: Novoye literaturnoye obozreniye: 785–808.
Nora P., 2014. Teperishnie, Natsiia, Pamiat’, transl. Andrii Riepa. Kyiv: TOV “Vydavnytstvo KLIO”.
Oushakine S. A. 2009. “Nam etoy bol’yu dyshat’ ”? O travme, pamiati i soobshchestvah”. In Travma:punkty: Sbornik Statey, ed. Serguei Oushakine and Yelena Trubina. Moskva: Novoye literaturnoye obozreniye: 5–44.
Pajdzińska A., 2001. „Po Ojczyźnie-Polszczyźnie z różdżką chodzę...” Poezja a magia. In Etnolingwistyka: problemy języka i kultury 13: 15–25.
Santner E. L. 1992. “History beyond the pleasure principle: some thoughts on the representation of trauma”. In Probing the limits of representation: Nazism and the «Final Solution», ed. Saul Friedlander. Cambridge: Harvard University Press: 143–154.
Silverman K.,. 1990. “Historical trauma and male subjectivity”. In Psychoanalysis & Cinema, ed. E. Ann Kaplan. New York: Routledge: 110–127.
Spivak G. Ch., 2004. “Terror: a speech after 9–11”. Boundary 2 31 (2): 81–111.
White H., 1992. “Historical emplotment and the problem of truth”. In Probing the limits of representation: Nazism and the «Final Solution», ed. Saul Friedlander. Cambridge: Harvard University Press: 37–53.
Whitehead A.,2004. Trauma Fiction. Edinburgh: Edinburgh University Press.
Žižek S., 2008. Violence: Six Sideways Reflections. New York: Picador.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2019 Tematy i Konteksty

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

