Historia jako trauma: śmierć, przemoc i strata w poezji Tarasa Melnyczuka

Autor

  • Iryna Borysiuk Uniwersytet Narodowy „Akademia Kijowsko-Mohylańska”

DOI:

https://doi.org/10.15584/tik.2019.24

Słowa kluczowe:

Taras Melnyczuk, współczesna poezja ukraińska, trauma, przemoc, język

Abstrakt

Artykuł analizuje połączenie kluczowych motywów obecnych w poezji Tarasa Melnyczuka poprzez koncepcje traumy i przemocy. Ciało, dom i język są głównymi elementami składowymi rodzimej przestrzeni, a ich radykalne zniszczenie jest kluczowym motywem w poezji Melnyczuka. Z jednej strony poeta odwołuje się do holistycznego, spójnego, utartego języka folkloru i mitologii jako zwierciadła idyllicznego i nierozdrobnionego świata. Z drugiej strony, podział i fragmentacja rozumiana jako przemoc w stosunku do holistycznego języka stają się jedynym sposobem opisywania przewrotnego i brutalnego świata w okolicznościach, w których nie istnieje już taki język, który mógłby go wyrazić.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Alexander J. C. 2012. Trauma: A Social Theory. Cambridge: Polity Press.

Ashcroft B., Griffiths G., Tiffin H., 2007. Post-colonial studies: the key concepts. New York: Routledge.

Berger J., 1997. “Review: trauma and literary theory”. Contemporary Literature, vol. 38, 3: 569–582.

Caruth C.,1995. “Introduction”. In Trauma: Explorations in Memory, ed. Cathy Caruth. Baltimore and London: John Hopkins University Press: 3–12.

Caruth C., 1996. Unclaimed Experience: Trauma, Narratives, and History. Baltimore and London: Johns Hopkins University.

Caruth C., 2009. “Travma, vremia i istoriya”. In Travma:punkty: Sbornik Statey, ed. Serguei Oushakine and Yelena Trubina. Moskva: Novoye literaturnoye obozreniye: 561–581.

Felman S.,. 2002. The Juridical Unconscious: Trials and Traumas in the Twentieth Century. Cambridge: Harvard University Press.

Hartman G. H. 1995. “On traumatic knowledge and literary studies”. New Literary History, vol. 26, 3 Higher Education: 537–563.

Melnyczuk L., 2012. Silent Memories, Traumatic Lives: Ukrainian Migrant Refugees in Western Australia. Western Australian Museum.

Mel’nychuk T., 1990. Kniaz’ Rosy. Kyyiv: A-BA-BA-HA-LA-MA-HA.

Mitchell J., 2009. “Travma, priznaniye i mesto yazyka”. In Travma:punkty: Sbornik Statey, ed. Serguei Oushakine and Yelena Trubina. Moskva: Novoye literaturnoye obozreniye: 785–808.

Nora P., 2014. Teperishnie, Natsiia, Pamiat’, transl. Andrii Riepa. Kyiv: TOV “Vydavnytstvo KLIO”.

Oushakine S. A. 2009. “Nam etoy bol’yu dyshat’ ”? O travme, pamiati i soobshchestvah”. In Travma:punkty: Sbornik Statey, ed. Serguei Oushakine and Yelena Trubina. Moskva: Novoye literaturnoye obozreniye: 5–44.

Pajdzińska A., 2001. „Po Ojczyźnie-Polszczyźnie z różdżką chodzę...” Poezja a magia. In Etnolingwistyka: problemy języka i kultury 13: 15–25.

Santner E. L. 1992. “History beyond the pleasure principle: some thoughts on the representation of trauma”. In Probing the limits of representation: Nazism and the «Final Solution», ed. Saul Friedlander. Cambridge: Harvard University Press: 143–154.

Silverman K.,. 1990. “Historical trauma and male subjectivity”. In Psychoanalysis & Cinema, ed. E. Ann Kaplan. New York: Routledge: 110–127.

Spivak G. Ch., 2004. “Terror: a speech after 9–11”. Boundary 2 31 (2): 81–111.

White H., 1992. “Historical emplotment and the problem of truth”. In Probing the limits of representation: Nazism and the «Final Solution», ed. Saul Friedlander. Cambridge: Harvard University Press: 37–53.

Whitehead A.,2004. Trauma Fiction. Edinburgh: Edinburgh University Press.

Žižek S., 2008. Violence: Six Sideways Reflections. New York: Picador.

Opublikowane

2019-12-16 — zaktualizowane 2020-05-01

Jak cytować

Borysiuk, I. (2020). Historia jako trauma: śmierć, przemoc i strata w poezji Tarasa Melnyczuka. Tematy i Konteksty, 14(9), 391–405. https://doi.org/10.15584/tik.2019.24