Stanisław Vincenz’s philosophy of coexistence in the perspective of postwar Polish-Jewish relations
DOI:
https://doi.org/10.15584/tik.2017.15Keywords:
Stanisław Vincenz, Polish-Jewish coexistence, antisemitism, Holocaust, dialogueAbstract
The text considers the possibility of functioning of the philosophy of coexistence supported by Stanisław Vincenz the author of Na wysokiej połoninie (On the high meadow) in the perspective of postwar Polish-Jewish relations. He does that in reference to widely treated historical context (from the 1940s up to the present times) noting that postwar Polish-Jewish relations are of extremely complex character and are realized between selfless friendship, at times even heroism and xenophobia and aggressive antisemitism. The text also mentions the criteria of strangeness/hostility and familiarity functioning between both nations. The conclusion of the text is a well-argumented statement that in the present Polish reality practical realization of Vincenz’s philosophy showing equality and equality of values in mutual interethnic relations is difficult, however, in the future perspective and „long lasting” (understood in accordance with the intention of Ferdinand Braudel) is not impossible and desired indeed.
Downloads
References
Adelson J., W Polsce zwanej Ludową, w: Najnowsze dzieje Żydów w Polsce w zarysie (do 1950 roku), red. J. Tomaszewski, Warszawa 1993.
Bartmiński J., Polskie rozumienie ojczyzny i jego warianty, w: Pojęcie ojczyzny we współczesnych językach europejskich, red. J. Bartmiński, Lublin 1993.
Błoński J., Biedni Polacy patrzą na getto, Kraków 1994.
Braudel F., Historia i trwanie, Warszawa 1971.
Cała A., Państwo i społeczeństwo polskie a mniejszości narodowe w okresach przełomów politycznych (1944–1989), w: Żydzi i judaizm we współczesnych badaniach polskich, red. K. Pilarczyk, S. Gąsiorowski, Kraków 2000.
Cała A., Wizerunek Żyda w polskiej kulturze ludowej, Warszawa 1992.
Cała A., Żyd – wróg odwieczny? Antysemityzm w Polsce i jego źródła, Warszawa 2012.
Cała A., Datner-Śpiewak H., Dzieje Żydów w Polsce 1944–1968. Teksty źródłowe, Warszawa 1997.
Chałupczak H., Browarek T., Mniejszości narodowe w Polsce 1918–1995, Lublin 1998.
Choroszy J. A., Huculszczyzny Homer czy Macpherson? Karpaty Wschodnie Vincenza na tle polskiej tradycji, w: Świat Vincenza, red. J. A. Choroszy, J. Kolbuszewski. Wrocław 1992.
Czajkowski M., Levinas czytany po Soborze, w: E. Levinas, Trudna wolność. Eseje o judaizmie, przeł. A. Kuryś, Gdynia 1991.
Datner H., Melchior M., Żydzi we współczesnej Polsce – nieobecność i powroty, w: Mniejszości narodowe w Polsce, red. Z. Kurcz, Wrocław 1997.
Gosk H., Polski dyskurs kresowy w niefikcjonalnych zapisach międzywojennych. Próba lektury w perspektywie postcolonial studies, „Teksty Drugie” 2008, nr 6.
Hertz A., Żydzi w kulturze polskiej, Warszawa 1988.
Janicka E., Żukowski T., Przemoc filosemicka? Polskie narracje o Żydach po roku 2000, Warszawa 2016.
Kasperski E., Kresy, pogranicza i mity. O metodologii badań nad literaturą kresową, w: Literatura i różnorodność. Kresy i pogranicza, red. E. Czaplejewicz, E. Kasperski, Warszawa 1996.
Klecel M., Na przełomie czasów. Mit i historia w cyklu Vincenza „Na wysokiej połoninie”, w: Studia o Stanisławie Vincenzie, red. P. Nowaczyński, Lublin–Rzym 1994.
Kolbuszewski J., Geografia Stanisława Vincenza, w: Świat Vincenza, red. J. A. Choroszy, J. Kolbuszewski. Wrocław 1992.
Kowalczyk A. S., „Stepowa Hellada”. Ukraina w eseistyce i epistolografii Jerzego Stempowskiego, w: Pogranicze kultur, red. C. Kłak, Rzeszów 1997.
Lichten J., Abraham Joshua Heschel – życie, dzieło i posłannictwo, „Znak” 1983, nr 2–3 (339–340).
Lichten J., Kościół i judaizm w dialogu, „Znak” 1983, nr 2–3 (339–340).
Lisak-Gębala D., Literackie świadectwa kresowej melancholii, w: W kręgu melancholii, red. A. Małczyńska, B. Małczyński, Opole–Wrocław 2010.
Łużny R., Stanisława Vincenza powracanie do literatury ojczystej, „Odra” 1989, nr 10.
Mamoń B., S. Vincenz – pisarz ładu i nadziei, „Tygodnik Powszechny” 1989, nr 43–44.
Niezabitowska M., (Nie)ostatni, „Karta” 2014, nr 81.
Nowaczyński P., O „Prawdzie starowieku” Vincenza. Struktura – mit – idee, w: Studia o Stanisławie Vincenzie, red. P. Nowaczyński, Lublin–Rzym 1994.
Olejniczak J., Arkadia i małe ojczyzny. Vincenz – Stempowski – Wittlin – Miłosz, Kraków 1992.
Panas W., O pograniczu etnicznym w badaniach literackich, w: Wiedza o literaturze i edukacja. Księga referatów Zjazdu Polonistów, red. T. Michałowska, Warszawa 1996.
Próchnicki W., Człowiek i dialog. „Na wysokiej połoninie” Stanisława Vincenza, Kraków 1994.
Ruta M., Bez Żydów? Literatura jidysz w PRL o Zagładzie, Polsce i komunizmie, Kraków–Budapeszt 2012.
Sapa D., Między polską wyspą a ukraińskim morzem. Kresy południowo-wschodnie w polskiej prozie 1918–1988, Kraków 1998.
Słowa w służbie nienawiści, red. A. Bartuś, Oświęcim 2013.
Steinlauf M. C., Pamięć nieprzyswojona. Polska pamięć Zagłady, przeł. A. Tomaszewska, Warszawa 2001.
Stępień M., Tematy żydowskie, „Zdanie” 1984, nr 10, 11.
Szpociński A., Kanon kulturowy, „Kultura i Społeczeństwo” 1991, nr 2.
Święch J., Literatura polska w latach II wojny światowej, Warszawa 1997.
Uliasz S., Literatura Kresów – kresy literatury, Rzeszów 1994.
Vincenz S., Na wysokiej połoninie. Prawda starowieku. Obrazy, dumy i gawędy z Wierchowiny Huculskiej, Warszawa 1980.
Vincenz S., Na wysokiej połoninie. Nowe czasy. Księga pierwsza. Zwada, Warszawa 1981.
Vincenz S., Na wysokiej połoninie. Nowe czasy. Księga druga. Listy z nieba, Warszawa 1982.
Vincenz S., Na wysokiej połoninie. Barwinkowy wianek. Epilog, Warszawa 1983.
Vincenz S., Po stronie dialogu, Warszawa 1983.
Ziemilski A., Saga o Stanisławie Vincenzie, „Wierchy” 1979, R. 48.
Żuczek M., Żydzi w Rzeszowie. Obraz pozostały w pamięci starszych mieszkańców miasta, „Fraza” 1997, 2(16).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 Tematy i Konteksty

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

