Apollo Nałęcz-Korzeniowski’s "Comedy" Yesterday and Today (Reflections on the Place of the Work in Literature)

Authors

  • Karol Samsel University of Warsaw

DOI:

https://doi.org/10.15584/tik.2023.12

Keywords:

Apollo Nałęcz-Korzeniowski, "Comedy", Alexander Fredro, tragedy, social drama

Abstract

To this day, Apollo Nałęcz-Korzeniowski’s "Comedy" seems to be an insufficiently, or even incorrectly, problematized work. Problems begin already at the stage of discussion about the genre of the text: is it a social drama or a modern, commercial-industrial tragedy stylized in a slightly Schillerian way – in the spirit of "Intrigue and Love"? Despite the complete accuracy of Roman Taborski’s judgment on the formal similarities between "Comedy" and "Fantazy by Juliusz Słowacki, no
attention has been paid to Aleksander Fredro’s mature playwriting written at the same t"ime (e.g. "Wychowanka"), which – as many presumptions may indicate – is an intriguing and inspiring comparative pair for Korzeniowski’s play, which still requires accurate literary commentary.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Baudelaire Ch., O istocie śmiechu i ogólniej o komiczności w sztukach plastycznych, przeł. M. Bieńczyk, „Literatura na Świecie” 1999, nr 10–11.

Busza A., The Cultural Environment of the young Conrad, w: tegoż, Conrad’s Polish literary background and some illustrations of the influence of Polish literature on his work (ex „Antemurale X”), Romae Londini 1966.

[b.a.] Wiadomości krajowe, „Dziennik Warszawski” 1854, nr 237, s. 1 (z 30 sierpnia / 11 września 1854 r.).

Gillon A., The Destructive Element. The Eternal Constancy: „Lord Jim”, w: tegoż, Joseph Conrad, Bostron 1982.

Jokiel I., O „Wychowance” Aleksandra Fredry, „Prace Naukowe. Filologia Polska. Historia i Teoria Literatury” 1985, nr 1.

Kott J., O laickim tragizmie, w: W. Ratajczak, Spór o Conrada 1945–1948, Poznań 2018.

Kuligowska-Korzeniewska A., Jedyna „sztuka” w twórczości Aleksandra Fredry: „Wychowanka”, w: Uniwersalność komizmu. Aleksander Fredro w dwieście dwudziestą rocznicę urodzin, red. W. Rzońca i K. Samsel, Warszawa 2015.

Lewestam F. H., Ruch Literacki, „Gazeta Codzienna” 1855, nr 316.

Mikulski T., Odkrycie pisarza, w: A. Nałęcz-Korzeniowski, Komedia. Dramat we trzech aktach, wstępem opatrzył T. Mikulski, oprac. I. Bołtuć-Staszewska, red. R. Taborski, Warszawa 1954.

Miłosz C., Apollo Nałęcz Korzeniowski, w: tegoż, Prywatne obowiązki, Olsztyn 1990 (cyt. J. Kott, [broszura teatralna Komedii w reż. M. Wiercińskiej]).

Müller W. G., Interfigurality. A Study on the Interdependence of Literary Figures, w: Intertextuality, ed. by H. F. Plett, Berlin – New York 1991.

Nałęcz-Korzeniowski A., Komedia. Osoby, w: tegoż, Komedia. Dramat we trzech aktach, Kijów 1857.

Nałęcz-Korzeniowski A., Korespondencja „Tygodnika Ilustrowanego”, Żytomierz, dnia 2 stycznia 1860 roku, „Tygodnik Ilustrowany” 1860, nr 20.

Nałęcz-Korzeniowski A., Od tłumacza, w: Czatterton, dramat Alfreda de Vigny. Powiedziany po polsku przez Apolla Korzeniowskiego, Kijów 1857.

Nałęcz-Korzeniowski A., [Przedmowa], w: tegoż, Akt pierwszy. Dramat w jednej odsłonie (Nieoryginalnie wierszem napisany), Lwów 1869.

Padalica T. (Fisz Z.), „Kronika Wiadomości Krajowych i Zagranicznych” 1856, nr 63.

Pług A. (Pietkiewicz A.), Korespondencja. Dżuryn 2 (14) stycznia 1856, „Gazeta Warszawska” 1856, nr 97.

Polskie zaplecze Josepha Conrada-Korzeniowskiego. Dokumenty rodzinne, listy, wspomnienia, red. Z. Najder i J. Skolik, tłum. z jęz. angielskiego i francuskiego H. Najder, t. 1–2, Lublin 2006.

Potter Jr N. W., The Critical Theory and Literary Practice of Joseph Conrad, London 2018.

Ratajczak W., Spór o wszystko. Conradowska wierność jako centrum kultury, w: tegoż, Spór o Conrada 1945–1948, Poznań 2018.

Ratajczakowa D., Obrazy narodowe w dramacie i teatrze, Wrocław 1994.

Stanisz M., Przeszłość i przyszłość „prefacjologii” literackiej. Przegląd zagadnień, perspektywy badawcze, w zbiorze: Romantyczne przemowy i przedmowy, red. J. Lyszczyna i M. Bąk, Katowice 2010.

Taborski R., „Komedia”, w: tegoż, Apollo Korzeniowski. Ostatni dramatopisarz romantyczny, Wrocław 1957.

Watt I., Conrad’s Preface to „The Nigger of the »Narcisssus«”, „NOVEL. A Forum on Fiction” 1974, vol. 7, no. 2.

Zych G., Apollo Nałęcz-Korzeniowski as critic and translator, “Yearbook of Conrad Studies (Poland)” 2010, vol. 5.

Published

2023-12-28

How to Cite

Samsel, K. (2023). Apollo Nałęcz-Korzeniowski’s "Comedy" Yesterday and Today (Reflections on the Place of the Work in Literature). Tematy I Konteksty, 18(13), 206–217. https://doi.org/10.15584/tik.2023.12