Interpretacja politycznej agresji w dramacie Mariusa Ivaškevičiusa Mistrz (Mistras, 2010)
DOI:
https://doi.org/10.15584/tik.2019.26Słowa kluczowe:
demoniczność, teologia literatury, parodiaAbstrakt
Marius Ivaškevičius’ drama The Mistr (2010) is a tragi-comical grotesque pasted together from historical and cultural symbols and interpreting the person of Adomas Mickevičius (1798–1855) and his relationships with Andrzej Towiański (1799–1878), the prototype for the Mistr in the play. In religious and cultural history Andrzej Towiański, a self-proclaimed prophet, „a mistr called by God“, represents the archetypical figure of the false prophet. M. Ivaškevičius’ play constructs the demonic figure of the Mistr as the sign of the demonic nature of political oppression. The entanglement of political aggression and the demonic is typically found in Lithuanian literature. The work offers an original variation on the entanglement by reflecting the Soviet propaganda, its fantastic ability to penetrate into the deepest levels of a victim’s mentality.
Downloads
Bibliografia
Berenis V., Mesianizmo problema pirmos XIX a. pusės Lietuvos kultūroje, „Kultūrologija” 2010, 18, s. 82–87.
Čiočytė D., Literatūros teologija: Teologiniai lietuvių literatūros aspektai, Vilniaus universiteto leidykla, Vilnius 2013, s. 288–290.
Ivaškevičius M., Mistrz, przeł. M. Litwinowicz-Droździeł, „Dialog” 2011, nr 6, s. 55–101.
Hallman J. C., The Devil is a Gentelman: Exploring America‘s Religious Fringe, Random House, New York 2006.
Hassan I., The Dismemberment of Orpheus. Toward a Postmodern Literature, Madison, The University of Wisconsin Press, London 1982, s. 267–268.
Mickiewicz A., Dziady, Wolne lektury, https://wolnelektury.pl/media/book/pdf/dziady.pdf.
Nicol B., The Cambridge Introduction to Postmodern Fiction, Cambridge University Press, Cambridge – New York 2009.
Sprindytė J., Prozos būsenos 1988–2005, Lietuvių literatūros ir tautosakos institutas, Vilnius 2006, s. 221–232.
Woods T., Beginning Postmodernism, Manchester University Pres, Manchester – New York 1999, s. 49–66.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2019 Tematy i Konteksty

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.