Na tropie polskiego thrillera medycznego w powieściach początku XX wieku
DOI:
https://doi.org/10.15584/tik.2018.16Słowa kluczowe:
thriller medyczny, szpital, lekarz, genetykaAbstrakt
A Polish medical thriller is a response to the American prototype. It seems that the native authors are trying to work out new determinants of the species, which will stand up to Polish reality. However, writers do not overlook topics that are important from a medical thriller point of view, such as the moral choices of doctors, the uncontrolled progress of science and technology. The new species on Polish soil did not manage to be protected by literary themes taken from American medical thrillers. Polish medical thrillers are forms of hybrids. Writers scooping out elements of the crime, psychological novels, teenage novels, or folklore literature are woven into the American medical thriller convention.
Not all the novels discussed here can be called medical thrillers. Doktor śmierć of Jacek Caba appears closest to the American prototype. The writer, like American medical thriller authors, is a doctor and more credible in his narrative, based on his knowledge and experience.
Downloads
Bibliografia
Caba J., Doktor śmierć, Warszawa 2012.
Carroll N., Filozofia horroru albo paradoksy uczuć, przeł. M. Przylipiak, Gdańsk 2004.
Charpy J. P., Medical Thrillers: Doctored Fiction for Future Doctors?, “Journal of Medical Humanities” 2014, ed. T. Jones, vol. 35, no. 4.
Cook R., Od autora, w: tegoż, Napad, przeł. N. Radomski, Poznań 2004.
Courville Nicol V., Teorie eugeniczne i behawiorystyczne w gotycyzmie wiktoriańskim, przeł. M. Jabłkowska, A. Nowak, w: Wokół gotycyzmu. Wyobraźnia, groza, okrucieństwo, red. G. Gazda, A. Izdebska, J. Płuciennik, Kraków 2002.
Czapliński P., Po co pop, „Książki. Magazyn do czytania” 2014, nr 2 (13).
Frelik P., Proza popularna: nowe gatunki, w: Historia literatury amerykańskiej XX wieku, red. A. Salska, Kraków 2003.
Gosk H., O czym dziś mówi polska (ambitna) realistyczna powieść, w: Realiści, realiz, realność. W stulecie śmierci Bolesława Prusa, red. E. Paczosk, B. Szleszyński, D. M. Osiński, Warszawa 2013.
Hantke S., The Rise of Popular Horror, 1971–2000, w: Horror. A Literary History, ed. X. Aldan Reyes, London 2016.
Has-Tokarz A., Zarys dziejów literatury i filmu grozy, w: tejże, Horror w literaturze współczesnej i filmie, Lublin 2010.
Lewi P., Frank Slaughter, Novelist of Medicine, Is dead at 93, “The New York Times”, 23.05.2001.
Mlek K., Jeden Bóg, Łódź 2014.
Piechota D., Dylematy moralne w twórczości Robina Cooka, w: Lekarze medycyny jako twórcy literatury polskiej i obcej, cz. VI, red. E. Łoch, G. Wallner, Lublin 2008.
Powalska L., Antygen, Siedlce 2015.
Przygodzki B., Z chirurgiczną precyzją, Kraków 2013.
Ritzer G., Makdonaldyzacja społeczeństwa, przeł. L. Stawowy, Warszawa 2009.
Trześniewska A., Genetyka zabawą w Boga? Czarne scenariusze w powieściach Robina Cooka i Petera Clementa, w: Między literaturą a medycyną. Człowiek wobec sytuacji ekstremalnych, cz. X, red. E. Łoch, E. Flis-Czerniak, G. Wallner, S. Bobowski, Lublin 2014.
Trześniewska A., Człowiek w sieci „kultury instant”. O powieści Dawida Kaina „Za pięć rewolta”, „Literacje” 2013.
Trześniewska A., Epidemia ptasiej grypy w świetle powieści Petera Clementa „Mutacja”, w: Człowiek wobec epidemii chorób zakaźnych od starożytności po czasy współczesne w świetle literatury i medycyny, cz. IX, red. E. Łoch, G. Wallner, E. Flis-Czerniak, Lublin 2011.
Trześniowski D., Młodopolskie źródła fantasy. Trylogia księżycowa Jerzego Żuławskiego, w: Fantastyka XIX i XX wieku. Granice i pogranicza, red. J. Szcześniak, Lublin 2007.
Turney J., Stare pytania na nowo postawione – czy człowieka można modyfikować?, w: tegoż, Ślady Frankensteina, przeł. M. Wiśniewska, Warszawa 2001.
http://haveanicebook.blog.pl/2015/04/06/recencja-antygen-lucyna-powalska/#.VSol8eXGhM8.facebook (dostęp: 31.07.2017).
http://www.newsweek.pl/polska/pozwolcie-mi-umrzec,91807,1,1.html (dostęp: 6.08.2017).
http://www.newsweek.pl/polska/prawo-do-eutanazji,53292,1,1.html (dostęp: 6.08.2017).
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2018 Tematy i Konteksty

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

