Idea hegemonii kulturowej Polski i Polaków w prozie podróżniczej Aleksandra Sapiehy
DOI:
https://doi.org/10.15584/tik.2017.9Słowa kluczowe:
Słowiańszczyzna, Aleksander Sapieha, hegemonia kulturowa, proza podróżniczaAbstrakt
The aim of the article is to present the idea of Slav present in the prose of Aleksander Sapieha. Traveler in his relation reveals the cultural stratification of the Slavs, focusing not only on diverse religious influences, but also came from different areas of broad culture. Sapieha, noting those delamination, adheres to the idea of the superiority of the Poles among the Slavs, based mainly on the achievements of European civilization. The piece reflects on the idea of cultural hegemony, coming into conflict with affirmed in the eighteenth century, the vision of the Slavic tribal unity.
Downloads
Bibliografia
Abramowicz A., Podróżnicy po przeszłości. Szkice z dziejów archeologii, Łódź 1970.
Dzieje folklorystyki polskiej. Epoka przedkolbergowska, red. H. Kapełuś, J. Krzyżanowski, Wrocław–Warszawa–Kraków 1970.
Gieysztor A., Mitologia Słowian, Warszawa 1982.
Grabski A. F., Myśl historyczna polskiego oświecenia, Warszawa 1976.
Kieniewicz J., Wprowadzenie do historii cywilizacji Wschodu i Zachodu, Warszawa 2003.
Klarnerówna Z., Słowianofilstwo w literaturze polskiej lat 1800 do 1848, Warszawa 1926.
Marturano A. C., Słowiańska Ruś, pogaństwo i kobiety, tłum. A. Gogolin, Szczecin 2011.
Moszyński K., Kultura ludowa Słowian, t. 2: Kultura duchowa, cz. 1, Kraków 1934.
Polski słownik biograficzny, t. XXXIV, red. S. Kieniewicz i A. Gieysztor, Wrocław 1992–1993.
Sapieha A., Podróże w krajach słowiańskich odbywane, Wrocław 1983.
Skowronek J., Z magnackiego gniazda do napoleońskiego wywiadu. Aleksander Sapieha, Warszawa 1992.
Szyjewski A., Religia Słowian, Kraków 2003.
Z polskich studiów slawistycznych. Literaturoznawstwo, folklorystyka, problematyka historyczna, red. M. Basaj i in., Warszawa 1983.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2017 Tematy i Konteksty

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

