Znaczenia pieśni w wierszu Do obywatela Johna Brown
DOI:
https://doi.org/10.15584/tik.2022.8Słowa kluczowe:
Cyprian Norwid, pieśń, sakralizacja, transgresja, akt performatywny, compassio, Stabat MaterAbstrakt
Celem artykułu była analiza znaczeń pieśni oraz ich przekształceń w wierszu Cypriana Norwida Do obywatela Brown. W efekcie interpretacyjnych przybliżeń (szczególnie do frazy inicjalnej oraz momentu kulminacji utworu) polisemiczna „pieśń” Norwida jawi się jako nie tylko rodzaj utworu lirycznego, określenie synonimiczne dla poezji w ogólności, lecz także jako akt o właściwościach performatywnych i transgresyjnych, prowadzący podmiot wiersza – również na drodze specyficznie „muzycznego” ukształtowania tekstu – ku doświadczeniu epifanii sacrum (motywy maryjne i chrystologiczne).
Downloads
Bibliografia
Dickinson S., Aktualność „Do obywatela Johna Brown”, „Ethos” 1992, nr 4 (20), s. 162–165.
Dickinson S., Norwid a dzieje Browna, „Studia Norwidiana” 1999, nr 8, s. 87–108.
Kamieńska A., Od Czarnolasu. Najpiękniejsze wiersze polskie, Warszawa 2000.
Korzeniewska E., Miriam a Norwid, „Pamiętnik Literacki” 1965, 56/2, s. 407–424.
Libera Z., Do obywatela Johna Brown, w: Literatura polska. Przewodnik encyklopedyczny, t. I, Warszawa 1984, s. 192.
Libera Z., Norwid o Johnie Brownie, w: Nowe studia o Norwidzie, red. J. Z. Jakubowski, Warszawa 1961, s. 81–97.
Liryka Cypriana Norwida, red. P. Chlebowski, W. Toruń, Lublin 2003, s. 107–117.
Mickiewicz A., Literatura słowiańska. Kurs pierwszy, wykład III z 5 stycznia 1841 r. [w:] Dzieła, Wyd. Jub., t. VIII, s. 37–38.
Mickiewicz A., Stepy akermańskie, w: Sonety Adama Mickiewicza, Moskwa 1829, s. 29.
Nieukerken van A., Perspektywiczność sacrum. Szkice o Norwidowskim romantyzmie, Warszawa 2007, s. 13.
Norwid C., Pisma wszystkie, zebrał, tekst ustalił, wstępem i krytycznymi uwagami opatrzył J. W. Gomulicki, t. I: Wiersze, Warszawa 1971.
Stanisz M., Spory o sonet we wczesnoromantycznej krytyce romantycznej, t. 12 z serii „Polityka Krytycznoliteracka w Polsce”, red. S. Panek, Poznań 2019.
Tomaszewski M., Od wyznania do wołania. Studia nad pieśnią romantyczną, Kraków 1997.
Tomaszewski M., Pieśń polska. Chopin, Moniuszko, Karłowicz, Szymanowski. Studia i interpretacje, Kraków 2019.
Zamojska-Hutchins D., Form and substance in Cyprian Norwid’s poetry, “The Polish Review” 1983, vol. XXIII, no. 4, s. 29–43.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Kategorie
Licencja
Prawa autorskie (c) 2022 Tematy i Konteksty

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.