Obecność mitu tristanowskiego w nowoczesnej literaturze, filozofii i muzyce

Autor

  • Adrianna Halwa Uniwersytet Rzeszowski

DOI:

https://doi.org/10.15584/tik.2022.28

Słowa kluczowe:

Artur Żywiołek, mit tristanowski, Modernizm, literatura i muzyka, literatura i filozofia

Abstrakt

Adrianna Halwa przedstawia recenzję książki Artura Żywiołka:
Tristitia moderna – pasja mitu tristanowskiego w nowoczesnej literaturze, filozofii i muzyce.
Artur Żywiołek w swojej monografii ukazuje obecność i przemiany mitu Tristana w kulturze europejskiej.
Autor analizuje punkt zwrotny epoki modernizmu, kiedy nastąpiły rewolucyjne zmiany w literaturze, muzyce i filozofii.
Żywiołek przygląda się temu zjawisku w odniesieniu do mitu Tristana, jego nowych interpretacji, a także symboli i kodów kulturowych,
które rozwijały się od średniowiecza.  

Downloads

Bibliografia

Boy-Żeleński T., Wstęp, w: J. Bedier, Dzieje Tristana i Izoldy, Warszawa 1987.

Żywiołek A., Love for sale. Ekonomia jako źródło cierpień? (Na przykładzie „tristanowskich” nowel Thomasa Manna), „Irydion. Literatura – Teatr – Kultura” 2018, t. IV, nr 2.

Żywiołek A., Mesjański logos Europy. Mariana Zdziechowskiego i Stanisława Brzozowskiego dyskursy o kulturze Zachodu, wyd. I, Częstochowa 2012.

Żywiołek A., Tristanowskie apokryfy, w: Apokryficzność (w) filozofii. Nie/anty/pozaortodoksyjne dyskursy filozoficzne, red. M. Woźniczka, M. Perek, Częstochowa 2017.

Pobrania

Opublikowane

2022-12-30 — zaktualizowane 2022-12-30

Jak cytować

Halwa, A. (2022). Obecność mitu tristanowskiego w nowoczesnej literaturze, filozofii i muzyce. Tematy I Konteksty, 17(12), 417–424. https://doi.org/10.15584/tik.2022.28