Obecność mitu tristanowskiego w nowoczesnej literaturze, filozofii i muzyce
DOI:
https://doi.org/10.15584/tik.2022.28Słowa kluczowe:
Artur Żywiołek, mit tristanowski, Modernizm, literatura i muzyka, literatura i filozofiaAbstrakt
Adrianna Halwa przedstawia recenzję książki Artura Żywiołka:Tristitia moderna – pasja mitu tristanowskiego w nowoczesnej literaturze, filozofii i muzyce.
Artur Żywiołek w swojej monografii ukazuje obecność i przemiany mitu Tristana w kulturze europejskiej.
Autor analizuje punkt zwrotny epoki modernizmu, kiedy nastąpiły rewolucyjne zmiany w literaturze, muzyce i filozofii.
Żywiołek przygląda się temu zjawisku w odniesieniu do mitu Tristana, jego nowych interpretacji, a także symboli i kodów kulturowych,
które rozwijały się od średniowiecza.
Downloads
Bibliografia
Boy-Żeleński T., Wstęp, w: J. Bedier, Dzieje Tristana i Izoldy, Warszawa 1987.
Żywiołek A., Love for sale. Ekonomia jako źródło cierpień? (Na przykładzie „tristanowskich” nowel Thomasa Manna), „Irydion. Literatura – Teatr – Kultura” 2018, t. IV, nr 2.
Żywiołek A., Mesjański logos Europy. Mariana Zdziechowskiego i Stanisława Brzozowskiego dyskursy o kulturze Zachodu, wyd. I, Częstochowa 2012.
Żywiołek A., Tristanowskie apokryfy, w: Apokryficzność (w) filozofii. Nie/anty/pozaortodoksyjne dyskursy filozoficzne, red. M. Woźniczka, M. Perek, Częstochowa 2017.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Kategorie
Licencja
Prawa autorskie (c) 2022 Tematy i Konteksty

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.