Warsztaty techniczno-przyrodnicze a kształcenie kompetencji społecznych studentów – przyszłych nauczycieli i uczniów szkół podstawowych

Autor

  • Karolina CZERWIEC Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie, Polska
  • Renata STAŚKO Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie, Polska

DOI:

https://doi.org/10.15584/eti.2016.4.25

Słowa kluczowe:

edukacja techniczna i przyrodnicza, interdyscyplinarność, kompetencje społeczne, warsztaty

Abstrakt

Szeroki zakres kompetencji społecznych nauczyciela pozwala mu na wywieranie wpływu na uczniów w różnego rodzaju sytuacjach społecznych. Powstawanie i rozwijanie się kompetencji możliwe jest dzięki zdolności przetwarzania informacji behawioralnych – tzw. inteligencji społecznej [Argyle 1994]. Natomiast realizowane podczas pozalekcyjnych zajęć aktywności dają uczniom większą swobodę w samodzielnym poszukiwaniu rozwiązań, projektowaniu działań i odpowiadaniu na problematyczne kwestie bez angażowania nauczyciela w podawanie gotowych odpowiedzi i rozwiązań. Celem badań było podniesienie poziomu kompetencji społecznych studentów i uczniów szkół podstawowych poprzez uczestnictwo w interdyscyplinarnych warsztatach edukacyjnych. Wykazano, że uczestnicy badań dostrzegają konieczność organizowania tego typu zajęć w celu kształtowania odpowiedniego podejścia do współczesnych problemów naukowych i cywilizacyjnych.

Opublikowane

2016-12-15

Jak cytować

CZERWIEC, K., & STAŚKO, R. (2016). Warsztaty techniczno-przyrodnicze a kształcenie kompetencji społecznych studentów – przyszłych nauczycieli i uczniów szkół podstawowych. Journal of Education, Technology and Computer Science, 18(4), 202–208. https://doi.org/10.15584/eti.2016.4.25

Numer

Dział

SELECTED PROBLEMS OF SCHOOL EDUCATION