Wiedza i postawy studentów – przyszłych nauczycieli – w zakresie metodologii i metod badań naukowych
DOI:
https://doi.org/10.15584/eti.2017.3.24Słowa kluczowe:
metodologia badań, metody badań, wiedza, kompetencje społeczne, studenci – przyszli nauczycieleAbstrakt
Budowanie systemu wiedzy, poznawanie rzeczywistości, rozwój nauki, rozumienie świata i komunikowanie się związane są z refleksją metodologiczną nad strukturą i zasadami przeprowadzania procesu badawczego, konceptualizacją, operacjonalizacją, analizą i sposobami prezentowa-nia wyników badań. Przedmiotem podjętych badań były wiedza i postawy studentów dotyczące metodologii i metodyki badań naukowych niezbędnych do tworzenia prac magisterskich (typy, rodzaje i etapy badań; strategie ilościowe i jakościowe; metody, techniki i narzędzia badawcze). Badania przeprowadzono przy użyciu eksperymentu pedagogicznego (badanie postaw studentów za pomocą skali Thurstone‟a), obserwacji pedagogicznej i wywiadu częściowo kierowanego. Wykazano, że warsztaty pozwalają studentom nie tylko na rozwijanie myślenia naukowego pod-czas podejmowania działań intelektualnych i komunikacyjnych w przestrzeni uniwersyteckiej (np. podczas pisania prac magisterskich), ale także dostrzeganie konieczności organizowania tego typu zajęć w celu kształtowania odpowiedniego podejścia do współczesnych problemów naukowych i komunikacyjnych.Pobrania
Opublikowane
2017-09-30
Jak cytować
STAŚKO, R., CZERWIEC, K., & POTYRAŁA, K. (2017). Wiedza i postawy studentów – przyszłych nauczycieli – w zakresie metodologii i metod badań naukowych. Journal of Education, Technology and Computer Science, 21(3), 170–178. https://doi.org/10.15584/eti.2017.3.24
Numer
Dział
PROBLEMY KSZTAŁCENIA I DOKSZTAŁCANIA NAUCZYCIELI
Licencja
Prawa autorskie (c) 2017 Journal of Education, Technology and Computer Science
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.