Specyfika kształcenia i doskonalenia zawodowego w obszarze taktyczno-technicznym jednostek ochrony przeciwpożarowej

Autor

  • TOMASZ KRUKOWSKI Inżynier, Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie, Polska
  • RENATA STAŚKO Doktor, Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie, Polska
  • ROBERT WOLAŃSKI Doktor inżynier, Szkoła Aspirantów Państwowej Straży Pożarnej w Krakowie, Polska

DOI:

https://doi.org/10.15584/eti.2018.1.24

Słowa kluczowe:

metodyka kształcenia, doskonalenie zawodowe, przedmioty taktyczno-techniczne, kształcenie praktyczne, nowe media, efekty kształcenia

Abstrakt

Rosnące wyzwania rynku pracy oraz postępujące zmiany cywilizacyjne wymuszają zmianę podejścia do kształcenia zawodowego w kierunku wyższej efektywności. Współczesny pracownik powinien poszerzać i pogłębiać wiedzę oraz umiejętności tak, aby móc wykonywać swoją pracę na podobnym stanowisku w różnych miejscach i czasie. Obecnie nieodzowna jest także umiejętność pracy z wykorzystaniem nowoczesnych narzędzi i rozwiązań technologicznych. Ważne jest, aby wiedza określona drogą lekcji w formie teoretycznej wprowadziła ucznia w sferę pragmatyki dla zdobycia umiejętności praktycznych potencjalnych pracowników. Zmiana podejścia do kształcenia zawodowego odnosi się także do form i metod kształcenia strażaków Państwowej Straży Pożarnej. Celem badań dotyczących kształcenia strażaków była diagnoza postaw słuchaczy wobec sto-sowanych metod kształcenia zawodowego oraz ich efektywności. Wykazano, że prowadzone kształcenie zawodowe w obszarze przedmiotów taktyczno-technicznych pozwala słuchaczom nabyć wiedzę i umiejętności, kluczowe w osiągnięciu kompetencji do pełnienia służby w Państwowej Straży Pożarnej.

Opublikowane

2018-03-30

Jak cytować

KRUKOWSKI, T., STAŚKO, R., & WOLAŃSKI, R. (2018). Specyfika kształcenia i doskonalenia zawodowego w obszarze taktyczno-technicznym jednostek ochrony przeciwpożarowej. Journal of Education, Technology and Computer Science, 23(1), 187–196. https://doi.org/10.15584/eti.2018.1.24

Numer

Dział

SELECTED PROBLEMS OF SCHOOL EDUCATION

Inne teksty tego samego autora