Wpływ urządzeń elektronicznych na rozwój psychofizyczny dzieci w wieku przedszkolnym
DOI:
https://doi.org/10.15584/eti.2019.3.18Słowa kluczowe:
dziecko, koncentracja, koordynacja, spostrzegawczośćAbstrakt
Celem opracowania była ocena wpływu niekontrolowanego użycia multimedialnych urządzeń elektronicznych powszechnego użytku na rozwój psychofizyczny dzieci w wieku przedszkolnym. Zbadano stopień koordynacji, koncentracji i spostrzegawczości 74 dzieci w wieku 4,5– 7,0 lat, obu płci, w zależności od długości szacowanego (uśrednionego) dobowego czasu korzystania z urządzeń elektronicznych. Ponadto zbadano, czy płeć wpływa różnicująco na wyżej wymienione zmienne. Wśród rodziców przeprowadzono badania ankietowe. Rozwój psychofizyczny dzieci oceniono trzema testami badającymi poziom koncentracji, koordynacji i spostrzegawczości. Połowa dzieci w wieku przedszkolnym wykorzystywała elektroniczne urządzenia multimedialne (głównie telewizor i tablet) 1–2 godz. dziennie. Wykazano, że dla nich ilość czasu spędzanego z różnymi urządzeniami elektronicznymi nie wpływała istotnie na wyniki przeprowadzonych testów. Tendencję do pogorszenia wyników testów wykazały dzieci spędzające z urządzeniami tego rodzaju 3–4 godz. w czasie doby.Pobrania
Opublikowane
2019-09-30
Jak cytować
Herok, K., Mitas, A. W., & Lipowicz, A. (2019). Wpływ urządzeń elektronicznych na rozwój psychofizyczny dzieci w wieku przedszkolnym. Journal of Education, Technology and Computer Science, 29(3), 125–132. https://doi.org/10.15584/eti.2019.3.18
Numer
Dział
WYBRANE PROBLEMY EDUKACJI MEDIALNEJ I ŚRODOWISKOWEJ
Licencja
Prawa autorskie (c) 2019 Journal of Education, Technology and Computer Science
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.