Relacje uczeń–nauczyciel kluczem do udanego nauczania

Autor

  • EMILIA MUSIAŁ Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie, Instytut Bez- pieczeństwa i Edukacji Obywatelskiej, Polska

DOI:

https://doi.org/10.15584/eti.2016.3.33

Słowa kluczowe:

relacje interpersonalne, komunikacja, komunikacja zapośredniczona, autorytet nauczyciela, udane nauczanie

Abstrakt

Celem opracowania jest zwrócenie uwagi na rolę relacji między uczniami i nauczycielami, od których zależą nie tylko zainteresowania i zamiłowania uczniów do danego przedmiotu, ich wyniki i konkretne wiadomości, ale także to, jak będzie im się wiodło w życiu i jak rozwiną się jako ludzie. Dobre relacje między nauczycielami i uczniami są tajemnicą sukcesu udanego nauczania. Tylko gdy w relacjach panuje duch zachęty i współpracy, a ludzie wierzą w siebie i mogą rozwijać swoje potencjały, aktywowane zostają systemy motywacji, które odgrywają ogromną rolę w procesach uczenia się. Dziś, gdy internet stał się ważną przestrzenią społeczną współczesnego ucznia, nie sposób pominąć i tego obszaru do budowania relacji otwierającego uczniom możliwość komunikacji nie tylko w sprawach dydaktycznych, ale i wychowawczych. Jednak nie zapominajmy, że najwyższą wartość będą miały relacje tworzone dwuwymiarowo – poprzez regularne spotkania bezpośrednie i przez internet.

Pobrania

Opublikowane

2016-09-30

Jak cytować

MUSIAŁ, E. (2016). Relacje uczeń–nauczyciel kluczem do udanego nauczania. Journal of Education, Technology and Computer Science, 17(3), 221–226. https://doi.org/10.15584/eti.2016.3.33

Numer

Dział

PROBLEMY KSZTAŁCENIA NAUCZYCIELI I EDUKACJI ZAWODOWEJ