Aby stać się „refleksyjnym profesjonalistą”: interaktywny model pracy ze studentami studiów magisterskich nad pedagogicznymi refleksjami

Diventare un „professionista riflessivo”: sperimentazione di un modello di riflessione pedagogica condivisa con studenti di corsi master

Autor

  • Monica Salassa

Słowa kluczowe:

warunki dydaktyczne, pedagogiczne refleksje, interaktywne ćwiczenia, model edukacji według Montessori, analiza danych tekstowych

Abstrakt

Umiejętność bycia refleksyjnym jako coraz bardziej rozpoznawany i autorytatywny środek do nadania znaczenia naszemu doświadczeniu jest także drogą do uczenia się zarówno w sposób indywidualny, jak i grupowy. W kontekście kształcenia indywidualnego i grupowego osób dorosłych ćwiczenia nad umiejętnością bycia refleksyjnym są uważane za bardzo ważne oraz użyteczne. Przyczyniają się do profesjonalizmu, dzięki któremu uczestnicy wiedzą, jak działać w sposób przemyślany i sami potrafią kierować swoją nauką, aby rozwinąć swoje osobiste i profesjonalne zdolności w kontynuowaniu rozwoju kariery. Artykuł prezentuje model ćwiczeń przedstawionych po raz pierwszy podczas seminarium realizowanego ze studentami studiów magisterskich. Ćwiczenia te rozpoczęły się od przeczytania i krytycznej analizy książki Marii Montessori The discovery of the child. Głównym celem ćwiczeń było zaoferowanie studentom zaangażowania w rozważania na temat wyższej edukacji, stworzenie profesjonalnego profilu pracy z dziećmi, podzielenie się krytycznymi ocenami, spostrzeżeniami i analizą przeprowadzoną na podstawie indywidualnej pracy nad tekstem. W artykule tym opisane są zasady i zalety prowadzenia „refleksyjnych praktycznych ćwiczeń” z przyszłymi nauczycielami.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Mezirow J., Apprendimento e trasformazione, Milano, Cortina 2003.

Montessori M., La scoperta del bambino, Milano, Garzanti 2000.

Schön D.A., Il professionista riflessivo, Bari, Dedalo 1993.

Opublikowane

2014-12-30

Jak cytować

Salassa, M. (2014). Aby stać się „refleksyjnym profesjonalistą”: interaktywny model pracy ze studentami studiów magisterskich nad pedagogicznymi refleksjami: Diventare un „professionista riflessivo”: sperimentazione di un modello di riflessione pedagogica condivisa con studenti di corsi master. KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA, 2, 240–249. Pobrano z https://journals.ur.edu.pl/kpe/article/view/11017

Numer

Dział

Uniwersytety i szkoły wyższe w perspektywie wyzwań cywilizacyjnych