Aby stać się „refleksyjnym profesjonalistą”: interaktywny model pracy ze studentami studiów magisterskich nad pedagogicznymi refleksjami
Diventare un „professionista riflessivo”: sperimentazione di un modello di riflessione pedagogica condivisa con studenti di corsi master
Słowa kluczowe:
warunki dydaktyczne, pedagogiczne refleksje, interaktywne ćwiczenia, model edukacji według Montessori, analiza danych tekstowychAbstrakt
Umiejętność bycia refleksyjnym jako coraz bardziej rozpoznawany i autorytatywny środek do nadania znaczenia naszemu doświadczeniu jest także drogą do uczenia się zarówno w sposób indywidualny, jak i grupowy. W kontekście kształcenia indywidualnego i grupowego osób dorosłych ćwiczenia nad umiejętnością bycia refleksyjnym są uważane za bardzo ważne oraz użyteczne. Przyczyniają się do profesjonalizmu, dzięki któremu uczestnicy wiedzą, jak działać w sposób przemyślany i sami potrafią kierować swoją nauką, aby rozwinąć swoje osobiste i profesjonalne zdolności w kontynuowaniu rozwoju kariery. Artykuł prezentuje model ćwiczeń przedstawionych po raz pierwszy podczas seminarium realizowanego ze studentami studiów magisterskich. Ćwiczenia te rozpoczęły się od przeczytania i krytycznej analizy książki Marii Montessori The discovery of the child. Głównym celem ćwiczeń było zaoferowanie studentom zaangażowania w rozważania na temat wyższej edukacji, stworzenie profesjonalnego profilu pracy z dziećmi, podzielenie się krytycznymi ocenami, spostrzeżeniami i analizą przeprowadzoną na podstawie indywidualnej pracy nad tekstem. W artykule tym opisane są zasady i zalety prowadzenia „refleksyjnych praktycznych ćwiczeń” z przyszłymi nauczycielami.
Downloads
Bibliografia
Mezirow J., Apprendimento e trasformazione, Milano, Cortina 2003.
Montessori M., La scoperta del bambino, Milano, Garzanti 2000.
Schön D.A., Il professionista riflessivo, Bari, Dedalo 1993.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2014 KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.