Zjawisko wypalenia zawodowego wśród pracowników dydaktycznych centrów językowych w uczelniach Rzeszowa

Autor

  • Barbara Skoczyńska-Prokopowicz

Słowa kluczowe:

nauczyciel akademicki, praca, zatrudnienie, prawa i obowiązki pracownicze, badana zbiorowość, zjawisko wypalenia zawodowego, symptomy, specyfika zawodu, negatywne aspekty pracy, samoocena, propozycje zmian

Abstrakt

Artykuł złożony jest z dwóch części. Pierwsza stanowi analizę sytuacji nauczyciela akademickiego zatrudnionego na stanowisku dydaktycznym w charakterze lektora, wykładowcy i starszego wykładowcy w świetle nowych regulacji ustawowych: poprzednia Ustawa o szkolnictwie wyższym wprowadzała instytucję nauczyciela mianowanego, które to zaszeregowanie dawało pracownikowi stabilizację dotyczącą zapewnionego zatrudnienia (wyjątkowe okoliczności pozwalają na jego zwolnienie). Nowa ustawa: Prawo o szkolnictwie wyższym pozostawia taką możliwość dla zatrudniania jedynie pracowników samodzielnych (profesorów). W tekście zaprezentowano wszelkie informacje, które w syntetyczny sposób ukazują prawa i obowiązki nauczyciela akademickiego – pracownika dydaktycznego.

W drugiej części przedstawiono opinie nauczycieli zatrudnionych w charakterze lektorów na temat ich pracy w kontekście zjawiska wypalenia zawodowego.

Zapytani (pracownicy 2 uczelni wyższych w Rzeszowie) zjawisko to znają, są poddani ciągłej ocenie przez młodzież, doskwierają im nieuregulowane godziny pracy i brak kontaktu ze współpracownikami. Jednocześnie wymieniają pozytywne aspekty bycia nauczycielem akademickim: możliwość podjęcia dodatkowej pracy, posiadanie pełnych świadczeń socjalnych.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Kwiatkowska H., Pedeutologia, Warszawa 2008.

Okoń W., Nowy słownik pedagogiczny, Warszawa 2001.

Pilch T. (red.), Encyklopedia pedagogiczna XXI w., t. III, Warszawa 2004.

Uchwała Senatu UR 350/01/2012, Statut Uniwersytetu Rzeszowskiego, WWW.univ.rzeszow.pl

Ustawa z dnia 12 września 1990 r. Prawo o szkolnictwie wyższym (DzU z 1990 r., nr 65, poz. 385).

Ustawa z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym (DzU z 2005 r., nr 164, poz. 136 z późn. zm.).

Waltoś S., Rozmus A. (red.), Szkolnictwo wyższe w Polsce. Ustrój – prawo – organizacja, Rzeszów 2008.

Pobrania

Opublikowane

2013-12-02

Jak cytować

Skoczyńska-Prokopowicz, B. (2013). Zjawisko wypalenia zawodowego wśród pracowników dydaktycznych centrów językowych w uczelniach Rzeszowa. KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA, 1, 279–300. Pobrano z https://journals.ur.edu.pl/kpe/article/view/11038

Numer

Dział

Psychologia wobec współczesnych problemów edukacyjnych i wychowawczych