Zjawisko wypalenia zawodowego wśród pracowników dydaktycznych centrów językowych w uczelniach Rzeszowa
Słowa kluczowe:
nauczyciel akademicki, praca, zatrudnienie, prawa i obowiązki pracownicze, badana zbiorowość, zjawisko wypalenia zawodowego, symptomy, specyfika zawodu, negatywne aspekty pracy, samoocena, propozycje zmianAbstrakt
Artykuł złożony jest z dwóch części. Pierwsza stanowi analizę sytuacji nauczyciela akademickiego zatrudnionego na stanowisku dydaktycznym w charakterze lektora, wykładowcy i starszego wykładowcy w świetle nowych regulacji ustawowych: poprzednia Ustawa o szkolnictwie wyższym wprowadzała instytucję nauczyciela mianowanego, które to zaszeregowanie dawało pracownikowi stabilizację dotyczącą zapewnionego zatrudnienia (wyjątkowe okoliczności pozwalają na jego zwolnienie). Nowa ustawa: Prawo o szkolnictwie wyższym pozostawia taką możliwość dla zatrudniania jedynie pracowników samodzielnych (profesorów). W tekście zaprezentowano wszelkie informacje, które w syntetyczny sposób ukazują prawa i obowiązki nauczyciela akademickiego – pracownika dydaktycznego.
W drugiej części przedstawiono opinie nauczycieli zatrudnionych w charakterze lektorów na temat ich pracy w kontekście zjawiska wypalenia zawodowego.
Zapytani (pracownicy 2 uczelni wyższych w Rzeszowie) zjawisko to znają, są poddani ciągłej ocenie przez młodzież, doskwierają im nieuregulowane godziny pracy i brak kontaktu ze współpracownikami. Jednocześnie wymieniają pozytywne aspekty bycia nauczycielem akademickim: możliwość podjęcia dodatkowej pracy, posiadanie pełnych świadczeń socjalnych.
Downloads
Bibliografia
Kwiatkowska H., Pedeutologia, Warszawa 2008.
Okoń W., Nowy słownik pedagogiczny, Warszawa 2001.
Pilch T. (red.), Encyklopedia pedagogiczna XXI w., t. III, Warszawa 2004.
Uchwała Senatu UR 350/01/2012, Statut Uniwersytetu Rzeszowskiego, WWW.univ.rzeszow.pl
Ustawa z dnia 12 września 1990 r. Prawo o szkolnictwie wyższym (DzU z 1990 r., nr 65, poz. 385).
Ustawa z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym (DzU z 2005 r., nr 164, poz. 136 z późn. zm.).
Waltoś S., Rozmus A. (red.), Szkolnictwo wyższe w Polsce. Ustrój – prawo – organizacja, Rzeszów 2008.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2013 KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.