Migration as a contemporary social problem from the perspective of theoretical scientific considerations and research exploration

Authors

  • Barbara Skoczyńska-Prokopowicz Uniwersytet Rzeszowski

DOI:

https://doi.org/10.15584/kpe.2016.4.8

Keywords:

migrations, acceptance, tolerance, society, social policy

Abstract

The article aims to present the attitude of the Polish society towards the phenomenon of migration, including the issue of approving people differing from Poland in terms of culture and ethnicity. The author outlines the phenomenon, characterises specificity of the country as one that is ethnically homogenous, indicates Poles’ migratory experience and the society’s acceptance of migratory trips, mainly for gainful employment. Finally, the author indicates what Poles’ standpoints are towards foreigners. This is illustrated with official statistical data and own surveys.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Czapiński J., Stan społeczeństwa obywatelskiego [w:] Diagnoza społeczna 2015. Warunki i jakość życia Polaków. Raport, eds. J. Czapiński, T. Panek, Rada Monitoringu Społecznego, Warszawa 2015, www.diagnoza.com

Firlit-Fesnak G., Migracje międzynarodowe a modernizacja systemu politycznego i społecznego, Wyd. UW, Warszawa 2008.

Kaczmarczyk P., Poakcesyjne migracje Polaków – próba bilansu, „Studia Migracyjne – Przegląd Polonijny” 2010, no 4: 5–36.

Mazurkiewicz A., Zarys historii emigracji z ziem polskich, Gdynia 2012, http://www. gdynia.pl/g2/2012_06/55767_fileot.pdf

Wenzel M., Stosunek do obcokrajowców w Polsce, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa 2009, http://www.isp.org.pl/files/7735258070251767001254129661.pdf

Żurawska J., Dylematy polityki migracyjnej Polski. „Prace Migracyjne”, no 58: 11–33.

http://sjp.pwn.pl/

Downloads

Published

2016-12-15

How to Cite

Skoczyńska-Prokopowicz, B. (2016). Migration as a contemporary social problem from the perspective of theoretical scientific considerations and research exploration. KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA, 4, 125–135. https://doi.org/10.15584/kpe.2016.4.8

Issue

Section

Aksjologiczne i społeczne obszary wychowania i rozwoju człowieka