Migracja jako współczesny problem społeczny w perspektywie teoretycznych rozważań naukowych i eksploracji badawczych

Autor

  • Barbara Skoczyńska-Prokopowicz Uniwersytet Rzeszowski

DOI:

https://doi.org/10.15584/kpe.2016.4.8

Słowa kluczowe:

migracje, akceptacja, tolerancja, społeczeństwo, polityka społeczna

Abstrakt

Celem artykułu jest przedstawienie postawy polskiego społeczeństwa wobec zjawiska migracji, w tym kwestii akceptacji ludzi różniących się pod względem kulturowym i etnicznym od Polaków. Autorka opisuje zjawisko, charakteryzuje specyfikę kraju jako jednorodnego etnicznie, przedstawia doświadczenia migracyjne Polaków i nastawienie społeczeństwa wobec podróży migracyjnych, w szczególności w celach pracy zarobkowej. W końcowej części pracy autorka ilustruje, na podstawie oficjalnych danych statystycznych oraz własnych badań, jakie jest odniesienie Polaków do cudzoziemców.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Czapiński J., Stan społeczeństwa obywatelskiego [w:] Diagnoza społeczna 2015. Warunki i jakość życia Polaków. Raport, eds. J. Czapiński, T. Panek, Rada Monitoringu Społecznego, Warszawa 2015, www.diagnoza.com

Firlit-Fesnak G., Migracje międzynarodowe a modernizacja systemu politycznego i społecznego, Wyd. UW, Warszawa 2008.

Kaczmarczyk P., Poakcesyjne migracje Polaków – próba bilansu, „Studia Migracyjne – Przegląd Polonijny” 2010, no 4: 5–36.

Mazurkiewicz A., Zarys historii emigracji z ziem polskich, Gdynia 2012, http://www. gdynia.pl/g2/2012_06/55767_fileot.pdf

Wenzel M., Stosunek do obcokrajowców w Polsce, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa 2009, http://www.isp.org.pl/files/7735258070251767001254129661.pdf

Żurawska J., Dylematy polityki migracyjnej Polski. „Prace Migracyjne”, no 58: 11–33.

http://sjp.pwn.pl/

Opublikowane

2016-12-15

Jak cytować

Skoczyńska-Prokopowicz, B. (2016). Migracja jako współczesny problem społeczny w perspektywie teoretycznych rozważań naukowych i eksploracji badawczych. KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA, 4, 125–135. https://doi.org/10.15584/kpe.2016.4.8

Numer

Dział

Aksjologiczne i społeczne obszary wychowania i rozwoju człowieka