Rodzina wobec przemian społecznych. O wychowawczym funkcjonowaniu rodziny i możliwościach jego doskonalenia

Autor

  • Zofia Frączek Uniwersytet Rzeszowski

DOI:

https://doi.org/10.15584/kpe.2019.7.5

Słowa kluczowe:

przemiany społeczne, problemy rodziny, jakość wychowawczego funkcjonowania rodziny

Abstrakt

Współczesna rzeczywistość społeczna to czas szybko postępujących przeobrażeń i wielokierunkowej, nieustającej transformacji, która wprawdzie stwarza człowiekowi pewne nowe możliwości rozwoju, autokreacji, ale jednocześnie odbiera poczucie stabilności i trwałości zajmowanych w społeczeństwie miejsc oraz odgrywanych ról. Przemiany społeczne przyczyniły się do pojawienia się wielu zagrożeń, takich jak: dewaluacja i relatywizacja wartości ogólnoludzkich; stępienie wrażliwości społecznej; relatywizacja autorytetów osobowych i instytucjonalnych; egoizm w dążeniu do zaspokajania osobistych potrzeb i osiągania zysków, realizowania kariery; upowszechnienie kultury masowej; manipulacja informacyjna mass mediów; przerost urynkowienia poszczególnych dziedzin życia; nadmierny konsumpcjonizm; coraz częstsze przypadki ujawniania tak szkodliwych społecznie zjawisk, jak pedofilia; szerzenie się toksykomanii i pojawianie się nowych form uzależnień. Te i inne zjawiska związane z przemianami społecznymi wywierają wpływ na funkcjonowanie podstawowych środowisk życia i rozwoju człowieka, w tym także na rodzinę. Oddziałują na całą jej kondycję, a co najważniejsze z pedagogicznego punktu widzenia, na jakość jej wychowawczego funkcjonowania

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Badora S., Czeredrecka B., Marzec D., Rodzina i formy jej wspomagania, Kraków 2001.

Brągiel J., Matyjas B., Segiet K., Dzieciństwo – w stronę poznania, zrozumienia i zmiany, Poznań 2019.

Dyczewski L., Ludzie starzy i starość w społeczeństwie i kulturze, Lublin 1994.

Frączek Z., Pokoleniowe przemiany społecznej świadomości wartości rodziny, Rzeszów 2011.

Frączek Z., Wsparcie w rodzinie jako uwarunkowanie realizacji potencjału osobowościowego młodego człowieka, „Wychowanie na co Dzień” 2008, nr 9.

Frączek Z., Wychowawcze funkcjonowanie rodziny a zachowanie uczniów w środowisku szkolnym, Rzeszów 2017.

Gordon T., Wychowanie bez porażek, Warszawa 1991.

Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania, Warszawa 2006.

Kawula S., Studia z pedagogiki społecznej, Olsztyn 1996.

Klasińska B., Praktyka wychowania we współczesnej rodzinie – pedagogia innowacyjna (?) [w:] Wybrane problemy współczesnej rodziny, red. A. Przygoda, Toruń 2017.

Kwak A., Rodzina w dobie przemian. Małżeństwo i kohabitacja, Warszawa 2005.

Molesztak A., Rodzina w sytuacji zatrudnienia rodzica poza miejscem zatrudnienia, „Paedagogia Christiana” 2015, 2/36.

Okoń W., Nowy słownik pedagogiczny, Warszawa 2001.

Opozda D., Świadomość wychowawcza rodziców [w:] Dziecko – nauczyciel – rodzice. Konteksty edukacyjne, red. R. Piwowarski, Białystok 2003.

Seul-Michałowska S., Wsparcie emocjonalne rodziców w rozwoju dziecka, „Nowa Szkoła” 2000, nr 2.

Szlendak, T., Socjologia rodziny. Ewaluacja, historia, zróżnicowanie, Warszawa 2012.

Szlendak T., Supermarketyzacja. Rodzina i obyczaje seksualne młodzieży w kulturze konsumpcyjnej, Wrocław 2004.

Szmyd J., Zagrożone człowieczeństwo. Regresja antropologiczna w świecie ponowoczesnym, Katowice 2015.

Twardzik A., Jaka jesteś współczesna rodzino? Zróżnicowania – przemiany – zagrożenia [w:] Rodzina wobec globalnej zmiany cywilizacyjno-medialnej, red. R. Brzezińska, Włocławek 2017.

Pobrania

Opublikowane

2019-12-15

Jak cytować

Frączek, Z. (2019). Rodzina wobec przemian społecznych. O wychowawczym funkcjonowaniu rodziny i możliwościach jego doskonalenia. KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA, 7, 69–80. https://doi.org/10.15584/kpe.2019.7.5

Numer

Dział

Rodzina i szkoła - wspólne obszary kształcenia, wychowania i opieki