Prawa dziecka i ich respektowanie w percepcji nauczycieli

Autor

  • Zofia Frączek Uniwersytet Rzeszowski

DOI:

https://doi.org/10.15584/kpe.2017.5.11

Słowa kluczowe:

prawa dziecka, respektowanie praw dzieci, nauczyciel

Abstrakt

Człowiek XXI wieku osiągnął bardzo dużo w dziedzinie wielu dyscyplin naukowych. Zmodernizował liczne obszary życia społecznego, ale trzeba zauważyć, że niektórych problemów społecznych nie udało mu się wyeliminować. Należy do nich kwestia łamania praw dziecka. Badania prowadzone w wielu krajach przez gremia zainteresowane tą problematyką odsłaniają liczne, niekiedy wręcz dramatyczne przykłady naruszania praw przysługujących dzieciom. Problem ten dotyczy zarówno krajów rozwijających się, jak i wysoko uprzemysłowionych, różne są jedynie formy łamania tych praw. Szczególnie wysokie oczekiwania w zakresie respektowania praw dziecka kieruje się wobec profesjonalistów – nauczycieli, wychowawców, którzy jako zawodowcy powinni być przykładem przestrzegania praw dzieci oraz dzielić się swoją wiedzą w tym zakresie z osobami mniej doświadczonymi. Prezentowany materiał ukazuje rys historyczny kształtowania się praw dziecka, a także wyniki badań własnych przybliżających wiedzę nauczycieli na temat dokumentów oraz organizacji chroniących prawa dziecka, a także samych tych praw – ich przestrzegania i łamania.

Opublikowane

2017-12-15

Jak cytować

Frączek, Z. (2017). Prawa dziecka i ich respektowanie w percepcji nauczycieli. KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA, 5, 181–197. https://doi.org/10.15584/kpe.2017.5.11

Numer

Dział

Rodzina i szkoła - wspólne obszary kształcenia, wychowania i opieki

Inne teksty tego samego autora