Człowiek w społeczeństwie globalnym – wychowanie do wartości wciąż aktualne
Słowa kluczowe:
globalizacja, tożsamość człowieka, wartości uniwersalneAbstrakt
Życie w globalnym społeczeństwie stawia przed człowiekiem nowe możliwości, wyzwania, ale także obawy i problemy. Dynamiczne przeobrażenia kreują ludzkie cele, dążenia, postawy i wpływają na aksjologię człowieka. W tych warunkach pojawiają się zdecydowani zwolennicy globalizacji, ale także i antyglobaliści zwracający m.in. uwagę na łamanie praw człowieka, szerzący się relatywizm moralny, zagubione ludzkie tożsamości. Sytuacja ta stawia przed edukacją wielkie wyzwanie wprowadzenia reprezentantów młodych pokoleń na drogę rozumienia otaczającego świata, refleksyjnego kierowania sobą i poszanowania innych uczestników życia społecznego. Jego realizacja wymaga powrotu do humanistycznych autorytetów, wzorów życia i wartości uniwersalnych, które chronią dobro poszczególnych jednostek, ale także i dobro wspólne. Słowa kluczowe: globalizacja, tożsamość człowieka, wartości uniwersalne.
Downloads
Bibliografia
Barlak M., Jasińska K., Ruciński S., Maxa Schelera wiedza o wartościach a wychowanie [w:] Poza kryzysem tożsamości. W kierunku pedagogiki personalistycznej, red. F. Adamski, Kraków 1993.
Chodubski A., Edukacja a wartości cywilizacji współczesnej [w:] Wartości – Edukacja – Globalizacja, red. W. Kojs, Cieszyn 2002.
Denek K., Nauczyciel między ideałem a codziennością, Poznań 2012.
Denek K., Wartości edukacji szkolnej [w:] Wartości w pedagogice, red. W. Furmanek, Rzeszów–Warszawa 2005.
Frąckowiak T. (red.), Arytmia egzystencji społecznej a wychowanie, Warszawa 2001.
Fromm E., Mieć czy być?, Poznań 2003.
Gajda J. (red.), Pedagogika kultury: historyczne osiągnięcia, współczesne kontrowersje wokół edukacji kulturalnej, perspektywy rozwoju, Lublin 1998.
Grzybowski P., Tożsamość globalna – kłopoty z poszukiwaniem siebie [w:] Tożsamość osobowa a tożsamości społeczne, red. T. Bajkowski, K. Sawicki, Białystok 2001.
Homplewicz J., Aksjologia pedagogiczna wobec współczesnych zagrożeń cywilizacyjnych [w:] Wartości w pedagogice, red. W. Furmanek, Rzeszów–Warszawa 2005.
Homplewicz J., Etyka pedagogiczna, Rzeszów 1996.
Jasiński A., Wstęp do cywilizacji XXI wieku, Mikołów 2009.
Kida J. (red.), Edukacja humanistyczna, aksjologiczna i estetyczna w świetle programów i potrzeb, Rzeszów 2003.
Melosik Z., Szkudlarek T., Kultura, tożsamość i edukacja. Migotanie znaczeń, Kraków 1998.
Olbrycht K., Perspektywy globalizacji a funkcje wychowania [w:] Wartości – Edukacja – Globalizacja, red. W. Kojs, Cieszyn 2002.
Ożóg K., Polszczyzna przełomu XX i XXI wieku, Rzeszów 2004.
Ożóg K., Współczesne problemy kształcenia humanistycznego (zarys problematyki) [w:] Współczesne problemy kształcenia humanistycznego, red. K. Ożóg, Rzeszów 2009.
Pasterniak W., O dydaktycznej teorii wartości, Goleniów 1991.
Pasterniak W., Przestrzeń edukacyjna, Zielona Góra 1995.
Potulicka E., Dylematy współistnienia wolnego rynku i demokracji w edukacji [w:] Edukacyjne tendencje XXI wieku, red. A. Karpińska, Białystok 2005.
Skoczyńska-Prokopowicz B., Efektywność edukacji w zakresie nauki języków obcych [w:] Myśl i praktyka edukacyjna w obliczu zmian cywilizacyjnych, red. Z. Frączek, K. Szmyd, H. Sommer, A. Olak, Rzeszów 2012.
Suska M., Tożsamość a system wartości i postawy współczesnej młodzieży [w:] Tożsamość osobowa a tożsamości społeczne, red. T. Bajkowski, K. Sawicki, Białystok 2001.
Szmyd J., Odczytywanie współczesności. Perspektywa antropologiczna, etyczna i edukacyjna, Kraków 2011.
Szmyd K., Frączek Z., Odkrywanie nowych kompetencji nauczycieli – nauczyciel jako promotor wartości [w:] Pedagogika szkoły wyższej: Metodologia. Teoria. Technologia, t. II, red. W. Andruszczenko, Kijów 2011.
Sztompka P., The Sociology of Social Change, Oxford, Cambridge: Blackwell 1994.
Sztumska B., Nauczyciel wobec wartości ogólnoludzkich [w:] Wartości humanistyczne a problemy współczesnego świata, red. S. Folaron, Częstochowa 1993.
Sztumski W., My zagubieni w świecie. Przyczynek do filozofii środowiska życia jako podstawy enwiromentologii, Katowice 2006.
Śliwerski B., Współczesne teorie i nurty wychowania, Kraków 2001.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2014 KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.