Human in a global society – upbringing to values still up to date
Keywords:
globalization, human identity, universal valuesAbstract
Living in a global society gives people new possibilities, challenges as well as fears and problems. Dynamic changes shape human aims, behaviors and have influence on axiology of human being. In such situation, appear supporters of globalization and anti globalists who pay attention to breaking human laws, moral relativism, lost human identities. Such situation gives a great challenge for education. It demands directing new generations to way of understanding world, reflective ruling their own lives and respecting other members of social life. Realization of this challenge demands going back to humanistic authorities, patterns of living and universal values, which save welfare of every single human being as well as common welfare.
Downloads
References
Barlak M., Jasińska K., Ruciński S., Maxa Schelera wiedza o wartościach a wychowanie [w:] Poza kryzysem tożsamości. W kierunku pedagogiki personalistycznej, red. F. Adamski, Kraków 1993.
Chodubski A., Edukacja a wartości cywilizacji współczesnej [w:] Wartości – Edukacja – Globalizacja, red. W. Kojs, Cieszyn 2002.
Denek K., Nauczyciel między ideałem a codziennością, Poznań 2012.
Denek K., Wartości edukacji szkolnej [w:] Wartości w pedagogice, red. W. Furmanek, Rzeszów–Warszawa 2005.
Frąckowiak T. (red.), Arytmia egzystencji społecznej a wychowanie, Warszawa 2001.
Fromm E., Mieć czy być?, Poznań 2003.
Gajda J. (red.), Pedagogika kultury: historyczne osiągnięcia, współczesne kontrowersje wokół edukacji kulturalnej, perspektywy rozwoju, Lublin 1998.
Grzybowski P., Tożsamość globalna – kłopoty z poszukiwaniem siebie [w:] Tożsamość osobowa a tożsamości społeczne, red. T. Bajkowski, K. Sawicki, Białystok 2001.
Homplewicz J., Aksjologia pedagogiczna wobec współczesnych zagrożeń cywilizacyjnych [w:] Wartości w pedagogice, red. W. Furmanek, Rzeszów–Warszawa 2005.
Homplewicz J., Etyka pedagogiczna, Rzeszów 1996.
Jasiński A., Wstęp do cywilizacji XXI wieku, Mikołów 2009.
Kida J. (red.), Edukacja humanistyczna, aksjologiczna i estetyczna w świetle programów i potrzeb, Rzeszów 2003.
Melosik Z., Szkudlarek T., Kultura, tożsamość i edukacja. Migotanie znaczeń, Kraków 1998.
Olbrycht K., Perspektywy globalizacji a funkcje wychowania [w:] Wartości – Edukacja – Globalizacja, red. W. Kojs, Cieszyn 2002.
Ożóg K., Polszczyzna przełomu XX i XXI wieku, Rzeszów 2004.
Ożóg K., Współczesne problemy kształcenia humanistycznego (zarys problematyki) [w:] Współczesne problemy kształcenia humanistycznego, red. K. Ożóg, Rzeszów 2009.
Pasterniak W., O dydaktycznej teorii wartości, Goleniów 1991.
Pasterniak W., Przestrzeń edukacyjna, Zielona Góra 1995.
Potulicka E., Dylematy współistnienia wolnego rynku i demokracji w edukacji [w:] Edukacyjne tendencje XXI wieku, red. A. Karpińska, Białystok 2005.
Skoczyńska-Prokopowicz B., Efektywność edukacji w zakresie nauki języków obcych [w:] Myśl i praktyka edukacyjna w obliczu zmian cywilizacyjnych, red. Z. Frączek, K. Szmyd, H. Sommer, A. Olak, Rzeszów 2012.
Suska M., Tożsamość a system wartości i postawy współczesnej młodzieży [w:] Tożsamość osobowa a tożsamości społeczne, red. T. Bajkowski, K. Sawicki, Białystok 2001.
Szmyd J., Odczytywanie współczesności. Perspektywa antropologiczna, etyczna i edukacyjna, Kraków 2011.
Szmyd K., Frączek Z., Odkrywanie nowych kompetencji nauczycieli – nauczyciel jako promotor wartości [w:] Pedagogika szkoły wyższej: Metodologia. Teoria. Technologia, t. II, red. W. Andruszczenko, Kijów 2011.
Sztompka P., The Sociology of Social Change, Oxford, Cambridge: Blackwell 1994.
Sztumska B., Nauczyciel wobec wartości ogólnoludzkich [w:] Wartości humanistyczne a problemy współczesnego świata, red. S. Folaron, Częstochowa 1993.
Sztumski W., My zagubieni w świecie. Przyczynek do filozofii środowiska życia jako podstawy enwiromentologii, Katowice 2006.
Śliwerski B., Współczesne teorie i nurty wychowania, Kraków 2001.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2014 KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.