Child`s rights and their respecting in perception of teachers

Authors

  • Zofia Frączek Uniwersytet Rzeszowski

DOI:

https://doi.org/10.15584/kpe.2017.5.11

Keywords:

child’s rights, respecting child’s rights, teacher.

Abstract

The human of XXI century gained a lot in many scientific fields. He modernized many areas of social life, but it needs to be pointed that he was not able to eliminate some of social problems like for example violation of child’s rights. Studies conducted in different countries by people interested in this case show many, at times even dramatic examples of child’s rights violation. This phenomenon concerns countries in phase of development as well as those, with high level of industrialization. The only difference is the form of violation. Extraordinarily high expectations concerning respect for the child’s rights are directed to teachers and educators, who as professionals, should present an example of respecting child’s rights and share their knowledge with people whose experience is short. Presented article shows historical aspect of shaping child’s rights, as well as results of author’s research. It is asource of knowledge for teachers, concerning not only documents and organizations guarding child’s rights but also essence of those rights – their respecting and abuses.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Balcerek M., Międzynarodowa ochrona dziecka, Warszawa 1988.

Balcerek M., Prawa dziecka, Warszawa 1986.

Cwynar M., Prawa dziecka w świadomości wychowawców przedszkoli, [w:] Prawa dziecka. Wybrane aspekty, Rzeszów 2006.

Jarosz E., Ochrona dzieci przed krzywdzeniem: perspektywa globalna i lokalna, wyd. 2, Katowice 2009.

Kantowicz E., Ochrona praw dziecka w kontekście działalności UNICEF, Warszawa 1996.

Klafkowski A., Prawo międzynarodowe publiczne, Warszawa1979.

Kozak M., Edukacja o prawach człowieka - problemy realizacyjne „Nowa Szkoła” 2007, nr 8.

Łopatka A., Konwencja Praw Dziecka w Polsce, [w:] Prawa dziecka. Deklaracje i rzeczywistość, red. J. Bińczycka Kraków 1999.

Meissner-Łozińska J., Smoczeńska A., Kształtowanie się praw dziecka na przestrzeni wieków a aktualna sytuacja prawna dziecka w Polsce, [w:] Prawa Dziecka. Teoria i praktyka, red. E. Markowska-Gos, H. Sommer, W. Walc, Rzeszów 2003.

Smolińska-Theiss B., Dzieciństwo obszary znane i nieznane, [w:] Prawa dziecka. Deklaracje i rzeczywistość, red. J. Bińczycka, Kraków 1999.

Szudek S., Przestrzeganie praw dziecka w oczach ucznia w szkołach podstawowych i gimnazjach Małopolski – raport, Kraków 2012.

Szymańczak M., Od prawa do życia do prawa do samostanowienia (o ewolucji praw przyznawanych dziecku), [w:] Dziecko i jego prawa, red. E. Czyż, Warszawa 1992.

Downloads

Published

2017-12-15

How to Cite

Frączek, Z. (2017). Child`s rights and their respecting in perception of teachers. KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA, 5, 181–197. https://doi.org/10.15584/kpe.2017.5.11

Issue

Section

Family and school – common areas of education, upbringing and care

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>